Bij de lezing van Yoram Stein vertelde hij in alle eerlijkheid wat hem lange tijd tegenhield om te stoppen met wietgebruik. Dat was de gedachte: ‘Ach, het is maar een jointje.’ En zo hobbelde hij voort. Totdat hij iemand tegenkwam die zei: ‘Het is niet iets kleins. Het is een kwestie van leven en dood.’ Toen schrok hij. Hoezo is softdrugs een kwestie van leven en dood? Omdat het je verstandelijke vermogens aantast. En je verstand heb je o zo nodig om God te leren kennen. En om het goede te doen. Wie zijn verstand verzwakt, wie speelt met de redelijkheid, die speelt met het leven. Dus het gaat weldegelijk om een kwestie van leven en dood.

Een ex-alcoholist beaamde dat. Hij legde uit dat middelengebruik van kwaad tot erger gaat. Je hebt steeds meer nodig om aan je trekken te komen. Je weet dat het je schade doet, en de relaties om je heen ook. Maar je doet het toch. ‘Als ik weer zou gaan drinken werd dat geheid mijn dood’, zei hij. Maar nu is hij bezig met zijn herstel. En zijn sociale relaties herstellen zich ook. Dankzij het programma van de AA, waardoor mensen stapsgewijs hun redelijkheid terugvinden. En God terugvinden. Zonder een hogere macht komen mensen niet van hun verslaving af. Ze moeten eerst in alle eerlijkheid erkennen dat ze van God vervreemd zijn geraakt en dat ze Hem de plaats moeten geven in hun leven die Hij verdient: de eerste plaats.

De geestelijke leegte die ontstaan is door een maatschappij zonder God is gigantisch. Hier ligt een taak voor ons. We zijn geroepen om te bevrijden, om gebroken harten te genezen. Dat zegt Jesaja toch in de eerste lezing? Maar zijn we niet teveel met onszelf bezig? Hebben we wel in de gaten hoe verslaafd we zelf ook zijn? Niet persé aan drank of drugs. Je kunt ook verslaafd zijn aan roddelen. ‘Ach, een beetje kan geen kwaad.’ Of verslaafd aan verkeerde websites. ‘Ach, ik doe er toch niemand kwaad mee? Of aan nieuws. ‘Ach, je moet toch weten wat er leeft?’ Al dat ‘ach…’ Denk dan maar eens aan het ‘Ach, het is maar een jointje’ van Yoram Stein. Wie stopt met zijn gedrag goed te praten, maakt een al begin met herstel van zijn contact met God. Hij ziet in dat hij beter kan en zal God om hulp vragen.

Tot slot: Als katholieken hebben we daarbij het voordeel van het sacrament van de biecht. Daarin bekleedt Christus ons – opnieuw in de woorden van Jesaja – ‘met het kleed van het heil’. Hij roept ons tot het goede, het ware en het schone. We kunnen dat dankzij ons verstand aandoen als een kleed en dankzij ons hart de vreugde ervan ervaren. Dat is toch mooier dan een ‘Ach-leven’ leiden? De Heer Jezus gunt ons deze vreugde. Nu wijzelf nog. Amen.

Voorbeden:

Voor de herders van de Kerk, dat zij zich ook bekleden met het heil, waartoe God ons roept. Laat ons bidden.

Voor onze politieke leiders, dat zij het goede bevorderen en het kwade beteugelen, tot welzijn van het volk. Laat ons bidden.

Om zegen over het herstelprogramma voor verslaafden dat wij ondersteunen, om goede vruchten van bevrijding en verbinding. Laat ons bidden.

Voor onszelf, dat wij ons – waar nodig – innerlijk bekeren en het sacrament van verzoening benutten voor ons heil. Laat ons bidden.

Voor hen die opzien tegen de feestdagen, dat zij de weg naar onze gemeenschap mogen vinden en vreugde kunnen ervaren. Laat ons bidden.

Voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij voor altijd jubelen en juichen in de Heer. Laat ons bidden.