Petrusklepel (wk. 51)

Het kerstfeest beïnvloedt onze eindejaarsbeleving. Als we terugblikken zouden we niet alleen naar de menselijke hoogte- en dieptepunten moeten kijken. En als we vooruitblikken, niet alleen goede voornemens maken of de volgende vakantie plannen. Drie vragen geef ik mee voor een rijker zicht op wat belangrijk is: 1) Wat heb ik dit jaar voor Jezus gedaan? Dat kan indirect zijn, voor de medemens. Maar de Heer wil ook dat wij direct dingen voor Hem doen, uit liefde. 2) Wat heb ik mét Hem gedaan? Dat zijn meestal dingen waarbij ik mij van Boven geholpen voel, die ik niet alleen had gekund. 3) Wat heb ik tegen Hem gedaan? Waar ben ik van de goede weg geraakt, waardoor het contact met God verzwakt is? We mogen altijd opnieuw beginnen. Zo gaan we het Nieuwe Jaar in, voor Hem en met Hem. Zonder de angsten die ons worden aangepraat, want de Heer heeft alles in de hand. Bij Hem zijn we veilig. Mogen ook anderen veilig zijn bij ons. Zalig Kerstfeest!

Pastoor Schilder