Als bestuurders zich willen bewijzen, gaan ze bouwen. We zien het in alle steden. Grote bouwprojecten waar lang niet iedereen op zit te wachten. Ondertussen moeten gewone burgers hun best doen om de normale woonlasten op te brengen.

Was dat wat ook koning David parten speelde? We lezen bij Samuël dat David het idee kreeg om een Tempel te bouwen. Dit was geen prestigeproject. We kennen koning David als iemand die vooral bekommerd was om de glorie van de Heer. Dat wist de profeet Natan ook. Die was aanvankelijk enthousiast over het plan. Maar God beschikte anders. Niet David zou de tempel bouwen, maar zijn zoon, Salomo. David hielp wel bij de voorbereidingen, maar Salomo moest het afmaken. Dat deed hij. Nooit heeft Israël zo’n mooie tempel meer gehad. De tweede tempel, na de Babylonische ballingschap, was bescheidener dan de eerste van Salomo.

Uiteindelijk is ook de tweede tempel verwoest, door de Romeinen. Er zijn joden die nog steeds een nieuwe tempel willen bouwen, maar dat ligt politiek zo complex, dat het niet gauw zal gebeuren. Voor ons christenen is dat geen halszaak. Onze Tempel is namelijk al gebouwd. Dan bedoel ik niet de St. Pieter in Rome of de kathedraal in Den Bosch. Nee, waar heeft de Heer zijn intrek in genomen? Hoe is Hij op aarde gekomen? In de schoot van de heilige Maagd Maria. Zij was de tempel waarin de Heer het meest tegenwoordig kwam. En waarin Hij tegenwoordig blijft.

Deze laatste dagen van de Advent worden we uitgenodigd om God te zoeken waar Hij nu is en niet 2000 jaar geleden. U kent wel de antwoorden: in de kerk, in de lijdende medemens, in de natuur. Deze antwoorden zijn allemaal waar, maar Maria leert ons om op de eerste plaats zelf een tempel voor God te zijn.

De sleutel van onze tempel is dezelfde sleutel als die van Maria. Zij draaide de sleutel om toen zij zei: ‘Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord.’ Het is de wil van de mens die zich afstemt op de Wil van God.

Die innerlijke ruimte van onze ziel, broeders en zusters, is een veilige ruimte. Een ruimte waar geen terrorist in kan binnendringen. We worden met zijn allen in deze tijd van dreiging gedwongen om het geluk weer te zoeken waar het vandaan kom: van God, van onze ziel, van het geloof. Laten we bidden dat velen met kerstmis deze ontdekking weer doen. En dat wijzelf dit geheim weer herontdekken: dat we intiem kunnen omgaan met God, met Jezus en Maria. Zeggen wat ons bezighoudt, als een vriend, en luisteren naar wat gezegd wordt, als een dienaar. Amen.