Jaar van Hoogeloon

De honderd jaar oude kerk van Hoogeloon, gewijd aan onze vereerde Sint Pancratius, markeert dit jaar haar eeuwfeest, waardoor het een bijzondere mijlpaal bereikt. In het licht van dit heugdelijke moment nodigen wij jullie allen van harte uit om samen met ons op een schitterende wijze dit eeuwfeest te vieren

Gedurende deze afgelopen eeuw heeft de kerk van Hoogeloon als baken van geloof en gemeenschap gediend, en haar rijke geschiedenis heeft ons allen verbonden in een spirituele reis. Te midden van deze bijzondere jubileumviering willen wij graag de verbondenheid met de gemeenschap benadrukken en samen herinneringen ophalen aan de vele momenten van geloof, samenzijn en dienstbaarheid die de kerk heeft gekenmerkt.

Wij zijn dankbaar voor de steun en betrokkenheid van de gemeenschap gedurende deze afgelopen eeuw, en het is onze oprechte wens om dit jubileum op een gedenkwaardige manier te vieren. Tijdens de festiviteiten willen we niet alleen stilstaan bij het verleden, maar ook vooruitkijken naar de toekomst met hoop en enthousiasme voor wat nog komen gaat.

Daarom nodigen wij jullie allen uit om deel te nemen aan de diverse evenementen en vieringen die gepland zijn ter ere van het 100-jarig bestaan van de kerk van Hoogeloon. Samen willen we een atmosfeer van vreugde, dankbaarheid en gemeenschap creëren, waarin we de rijke erfenis van deze heilige plek kunnen koesteren en de banden tussen ons allen versterken.

Laat ons gezamenlijk het verleden vieren, het heden omarmen en vol verwachting uitkijken naar de toekomst, terwijl we ons verbinden in geloof en gemeenschap. We kijken ernaar uit om samen met jullie dit bijzondere jubileum te vieren en te delen in de vreugde van de eeuwenoude kerk van Hoogeloon.

Activiteitenkalender 2024

Palmpasen

23 Maart
Kinderen mogen een palmpaas maken en meelopen in de processie en helpen bij de viering in de kerk om 16.00 uur.

Dodenherdenking

Zaterdag 4 mei
Het kerkelijk gedeelte staat in het teken van het 100-jarig bestaan van de Pancratiuskerk, in relatie tot de oorlogstijd.

Meimaand

Zaterdagen 11, 18 en 25 mei
Gastkoren en ons eigen koor zingen in de Mis van 19.00 uur in de kerk, ter ere van Maria

Foto-expositie

Martijn Walet exposeert een maand lang kunstige foto’s in de kerk (Urban Art).

Fotozoektocht

Zaterdag 2 juni
Op de fiets mogen deelnemers in en rond Hoogeloon foto’s zoeken en een puzzel oplossen (11.00 tot 16.00 uur).

Klassiek concert

9 juni
Concert van gitarist Emiel van Dijk

Wandel 3 Daagse

26,27 & 28 Juni
Voor de 3e keer op rij kunnen wandelaars een mooie route lopen door het dorp.

Open Monumenten Dag

Weekend 14-15 september
De schatten van de kerk worden tentoongesteld, met de mogelijkheid om het gewelf van de kerk te beklimmen (11.00 tot 16.00 uur).

Historische film

Vrijdag 11 oktober
Het Loons Heem laat om 19.00 uur oude filmbeelden zien om 19.00 uur in D’n Anloôp.

Red Wednesday

Woensdag 27 november
De Pancratiuskerk wordt rood aangelicht om aandacht te vragen voor de situatie van vervolgde christenen wereldwijd.

Kerstconcert

Zaterdag 21 december
Het koor Tolad en de fanfare Wilhelmina geven een kerstconcert in de kerk om 19.00 uur, met kerstvertelling

Lichtjesroute

Kerstvakantie
Met kaarslicht is een mooie route uitgezet voor gezinnen waarbij ze onderweg allerlei verrassingen tegenkomen.

St. Pancratius kerk

Hoogeloon heeft ‘de kathedraal van de Kempen’. De kerk heeft niet zo’n kolossale toren als ‘de kathedraal van de Kempen’ in België (Brecht), maar wel een mooie koepel en prachtig lijnenspel in de architectuur.

St. Pancratiuskerk