Projecten

Ondersteuning van de activiteiten van “MoreAfrica” NGO & Guesthouse op het eiland Zanzibar (TZ).

In de vastentijd zal dit jaar aandacht besteed worden en ook gecollecteerd worden voor NGO More Africa, dat actief is op het eiland Zanzibar, behorend tot Tanzania en gelegen ten oosten van het vaste land van Tanzania (gelegen in het zuiden van Afrika).

Gekozen is voor More Africa, omdat we dit jaar het jaar van Hoogeloon vieren en omdat de oprichtster van More Africa, Ellen van Beers, geboren en getogen is in Hoogeloon.

Wat is de Missie en het Doel van More Africa?

De NGO More Africa exploiteert een school voor kinderen en jong volwassenen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Het biedt hen speciaal onderwijs, fysiotherapie, dagbesteding, medische zorg en training aan. Momenteel biedt More Africa zorg en onderwijs aan 40 kinderen en jong volwassenen in de leeftijd van 2 tot 25 jaar. Bijna al deze kinderen worden vanwege hun beperking niet toegelaten op de reguliere overheidsscholen.

More Africa werkt met individuele zorgplannen en alle kinderen hebben hun eigen persoonlijke doelen, waar dagelijks aan gewerkt wordt.

Een NGO is een niet-gouvermentele organisatie, zonder een winstdoel, die zich inzet voor het milieu, armoede en mensenrechten. Het zijn non-profit organisaties, die werken met vrijwilligers en geld krijgen van donateurs.

Oprichtster Ellen van Beers

Ellen ging op 19 jarige leeftijd in 2006, na het afronden van haar opleiding tot sociaal werker, voor het eerst alleen op reis naar Thailand. Als vrijwilligster ging zij daar aan de slag om zomerkampen te organiseren op lokale basisscholen. Tijdens dit vrijwilligerswerk kwam zij er achter dat hier haar échte passie lag. Maar zij besloot toch om eerst terug te gaan naar Nederland en een HBO studie “sociaal pedagogische hulpverlening” te beginnen. Aansluitend deed ze nog een minor-opleiding “ontwikkelingssamenwerking en interculturele communicatie”.

In 2013 besloot zij om niet op vakantie te gaan maar vrijwilligerswerk te gaan doen op het eiland Zanzibar. Tijdens dit verblijf ging Ellen praten met verschillende mensen en ministeries om te kijken wat écht nodig was op dit Tanzaniaanse eiland.

Het bleek dat er op Zanzibar geen faciliteiten zijn voor kinderen met een beperking. De overheid liet aan Ellen weten dat ze haar wel konden helpen met de financiering van een weeshuis, waar al deze kinderen in zouden kunnen worden ondergebracht. Ellen heeft toen de overheid gezegd, dat ze liever geen weeshuis wilde bouwen voor kinderen, die gewoon ouders hebben, alleen omdat dit de overheid beter uit komt.

School en guesthouse

Begin 2015 is Ellen uiteindelijk geëmigreerd naar Zanzibar. De afgelopen 8 jaar (het eerste jaar verbleef Ellen elders) heeft Ellen met eigen middelen, inzamelingsacties en donaties een bungalowpark omgebouwd tot een NGO met een school en een guesthouse. Het guesthouse is in 2019 geopend en door hier te verblijven, doneren gasten direct aan het project.

De opbrengst van de kerkcollectes in onze parochie tijdens alle H. Missen in de weekenden van 24/25 febr., 9/10 mrt. en 23/24 mrt. zal bestemd worden voor More Africa NGO & Guesthouse.  U kunt uw bijdrage ook overboeken naar rekening NL 12 RABO 0137 1753 96 ten name van RK Parochie Heilige Apostelen Petrus en Paulus onder vermelding van:  “vastenproject 2024”.