Preek van de Week

Preek van de Week

De Schriftlezingen roepen ons op om niet te capituleren, maar om te recapituleren. Ik zal het uitleggen.

Capituleren is overgeven, de vijand zijn zin geven. Mozes had kunnen capituleren, nl. het volk loslaten en zelf met God verdergaan. Maar dat deed hij niet. God had hem uitgedaagd door straf aan te kondigen. Zou Mozes het opnemen voor zijn volk? Dat deed hij.

Mozes bleef God toebehoren namens zijn volk en zijn persoonlijke trouw en overgave kwamen heel het volk te goede. Dat is recapitulatie. Het woord ‘caput’ betekent: hoofd. Recapituleren in theologische zin is: onder één hoofd samenbrengen. Mozes liet zich niet ontmoedigen door de geloofsafval van zijn volk, maar bad met nog meer aandrang tot God. En dat hielp. Door hem kwam er genade over de rest.

In de tweede lezing zien we nog zo’n voorbeeld van recapitulatie. Paulus zegt: ‘Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden en de eerste van hen ben ik.’ We kunnen niets beters doen dan zelf de verlossing tot ons te laten komen, ons te bekeren. Dat maakt zoveel genade en inspiratie vrij dat het ook anderen ten goede komt. Capitulatie maakt droevig en cynisch. ‘Het was niks, het is niks en het zal niks worden.’ Recapitulatie maakt dapper en blij. ‘Wie ben ik dat ik iets mag betekenen voor mijn volk, vanuit mijn liefde voor God?’

Leert het evangelie ons niet hetzelfde? Het verloren schaap geeft vreugde aan de hemel. Het gaat even niet om de 99, maar om het schaap dat gevonden wordt. Of in het voorbeeld van de zilverstukken. Niet de 9 in de beurs, maar het verloren stuk dat gevonden wordt geeft vreugde.

De vraag is dus, broeders en zusters: durven wij zondaars te zijn? Durven wij de liefde van God in ons hart ons toe te laten? En bidden wij vanuit deze gave voor de mensen om ons heen en de wereld waarin wij leven? Want dan hebben wij net zoveel reden om voor anderen op God te vertrouwen zoals wij voor onszelf op God vertrouwen…

Capituleren doen er genoeg. Ze geven alles en iedereen de schuld van wat misgaat. Maar zelf gaan staan in de branding, met de ogen op de hemel gericht en het hart openstaand voor mensen, dat is waar de hemel blij van wordt. Dat is wat Jezus deed. Dat is recapitulatie. Jouw hoofd, jouw lichaam, jouw ziel en hart laten gebruiken voor de verlossing van de wereld. We gaan het weer proberen, met de hulp van Gods genade. Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31