Preek van de Week

Preek van de Week

Er wordt momenteel gediscussieerd over het verhogen van het minimumloon om de koopkracht van burgers te behouden. Een discussie die veel rekenwerk vraagt.

Ik vrees dat het evangelie hierbij weinig houvast biedt. Mensen die de hele dag gewerkt hebben in een wijngaard krijgen hetzelfde als mensen die maar kort gewerkt hebben. Dat zou zelfs de meeste linkse politicus niet durven voorstellen! Een standaardinkomen voor iedereen.

Om het evangelie te begrijpen moeten we onze politieke bril even afzetten. Het gaat niet om loonafspraken. Het gaat zelfs niet om wat eerlijk is. Het gaat om een besef wat het is om te mogen werken in de wijngaard van de Heer.

Stel, u bent een fan van de Rolling Stones. Zo één die alle liedjes van buiten kent, uren in de rij wilt staan voor een concert of zelfs de nacht doorbrengen op de stoep. Wat als u de vraag zou krijgen van de impresario of u met hen op tournee wilt om wat mee te helpen? U zou alles achterlaten om zo dichtbij bij uw geliefde muzikanten en hun muziek te kunnen zijn.

Of u bent fan van Max Verstappen. Geen wedstrijd slaat u over, al moet u naar de andere kant van de wereld. De prestaties van uw held staan in uw geheugen gegrift. En dan komt de vraag of u het team van Red Bull wilt helpen bij de oefenrondes van Max. Die buitenkans zou u niet laten liggen. Een droom die uitkwam. Of bovengenoemde fans nu € 10, 20 of 30 per uur voor hun werk krijgen, het maakt niet uit. Het zo dichtbij zijn en mee mogen doen is al de grootste beloning. Het verschil tussen 1 miljoen en 1 miljoen plus € 10 is niet zo groot.

Zo kunnen we de parabel van de wijngaard ook begrijpen. Wat we achter de komma krijgen is niet het belangrijkst, maar dat we iets voor de Heer mogen doen is op zich al een eer en een vreugde. De Heer zelf is het grootste loon, ons ‘miljoen’. We krijgen van Hem zogezegd het maximumloon. De hemel is groot en gul genoeg om dat te kunnen betalen.

Wie dit beseft, maakt zich niet druk om onderlinge verschillen. Hij is dankbaar om van betekenis te mogen zijn in de mooiste wijngaard. God zelf betrekt ons bij zijn plan van verlossing. En de een mag snoeien, de ander bemesten, weer een ander begieten of onkruid wieden. Alles is eervol en nodig. En zo komt de wijn van het Nieuwe Verbond tot stand. De wijn die vreugde geeft aan God en aan de mensen: de wijn van samenwerking met Hem en van overgave. De wijn van eeuwig leven. Heer, geef ons die wijn. Amen.

Voorbeden:

Om zegen over de synode van de Kerk in Rome, dat alle deelnemers zich laten leiden door de H. Geest die goed is en betrouwbaar. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders in ons land, om wijsheid en kracht bij het bevorderen van het algemeen welzijn. Laat ons bidden.

Om nieuwe arbeiders in de wijngaard van de Heer, priesters, religieuzen en gelovigen die het licht van Christus laten stralen in hun omgeving. Laat ons bidden.

Voor de vormelingen in onze parochie, dat hun geloof mag groeien door de inwerking van de H. Geest. Laat ons bidden.

Voor de armen en de zieken die zich machteloos voelen, dat zij zich van waarde mogen voelen in de wijngaard van de Heer. Laat ons bidden.

Voor de intenties van onze gemeenschap, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij de wijn van het hemels gastmaal mogen drinken. Laat ons bidden.

 

 

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 juli

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 31
do 1
vr 2
za 3
zo 4