Preek van de Week

Preek van de Week

Wie wil er een leven zonder angst voor wat mensen kunnen zeggen of doen? Iedereen. Toch? Wie is bereid om door het dal van de angst heen te gaan om bij de innerlijke vrijheid uit te komen? Dat is niet iedereen.

We horen in de lezingen over Jeremia die een kampioen van angstloosheid is geworden. En Jezus zegt: Weest niet bevreesd om er voor uit te komen dat je bij Mij hoort. Zelfs als het gevaarlijk wordt. Dat kan ons afschrikken. Zo sterk zijn wij niet. Daarom houden velen hun geloof een beetje verborgen. Je wilt er toch geen last mee krijgen?

Wat we dan vergeten is dat een Jeremia niet in één keer een kampioen was. Hij heeft als jongetje misschien een keer moeten opkomen voor een vriend die gepest werd. Hij heeft misschien een keer moet zeggen dat hij naar de Thora-les ging, terwijl anderen wilden zwemmen. Misschien is hij als jongeman een keer verleid om met zijn vriendengroep naar de lichtekooien te gaan en is hij doorgelopen. Enz. Niemand wordt geboren als kampioen. Niemand is zomaar vrij van angst.  Het is met kleine stappen dat we komen tot de vrijmoedigheid.

Een tweede aspect van getuigen voor je geloof, is dat je het helemaal moet omhelzen. Als je een beetje gelooft of niet zeker weet wat je gelooft, dan zul je niet ver komen. Het is goed om je de vraag te stellen: Wat geloof ik eigenlijk? Waar voel ik weerstand? Hoe kan ik de gaten in mijn geloof dichten om tot een mooie lijn te komen? En als die lijn er is, komt het getuigen vanzelf. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.

Een derde aspect is dat het niet genoeg is om met daden te getuigen. Die zijn belangrijk, maar ook woorden zijn nodig. Zo was er eens een gepensioneerde leraar die terugkeek op zijn leven. Wat voor nut had het allemaal gehad? Had hij het wel goed gedaan? Op dat moment werd er aangebeld. Een onbekende stond voor de deur. Hij had een boodschap van iemand die gestorven was. Die wilde doorgeven aan zijn oude leraar dat wat die ooit gezegd had op school, hem had geholpen om zich in zijn laatste uur aan God over te geven. De leraar wist niet eens meer wat hij gezegd had, maar hij begreep dat goede woorden altijd vrucht dragen, ook al zien wij het effect meestal niet.

Tenslotte, het vierde aspect: God geeft de kracht om te getuigen. Hij helpt ons om goede woorden te vinden. Het gaat niet om ons alleen en wat wij geloven, de boodschap is voor iedereen bestemd. En dat is wat Jezus ook onderstreept als Hij zegt: ‘ Weest niet bevreesd’. ‘Verkondigt het van de daken.’ Het is te leren, stapje voor stapje; het vraagt verdieping en God doet de rest. Amen.

Voorbeden

Voor de herders van de Kerk, dat zij zoals de profeet Jeremia de bijstand van de Heer mogen ervaren om alle boosheid te weerstaan. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders, dat zij de rechtvaardigheid mogen liefhebben, ook als het moeilijk wordt. Laat ons bidden.

Voor hen die zich afgewezen en veroordeeld voelen, dat zij zich niet opsluiten maar geestverwanten ontmoeten die hen bemoedigen. Laat ons bidden.

Voor de vervolgde christenen, dat zij de kracht van God mogen ervaren om te getuigen van hun geloof, in woord en daad. Laat ons bidden.

Om zegen over het naderende feest van Petrus en Paulus, dat wij in hun voetspoor mogen treden als nederige getuigen van de Heer. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij hun loflied mogen zingen voor de Heer. Laat ons bidden.

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 juli

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 31
do 1
vr 2
za 3
zo 4