Petrusklepel

Na de zaterdagavondmis in Hoogeloon zei iemand tegen mij: ‘Het was weer gezellig druk. Dat is fijn.’ Na het magere coronajaar vinden mensen toch weer de weg naar de kerk. En dat proberen we vast te houden. Wat ook mooi is in Hoogeloon, is de expositie in d’n Anloop die nu loopt van vader en zoon Jac en Johan Hakkens. Stillevens en portretten. Er hangen zo’n 50 doeken. Je moet wel even afspreken wanneer je binnen kunt, maar dan kun je ongestoord rondlopen. De ambachtelijkheid van de kunstenaars valt op. Ik kon zo een ei van een doek afpakken, zal ik maar zeggen. En de portretten kijken je écht aan. Wat is het toch mooi om het talent te hebben de werkelijkheid op artistieke wijze weer te geven. ‘Woorden wekken, maar beelden trekken.’ Dat valt mij ook op als ik in de Pancratiuskerk rondloop. Het is één groot kunstwerk. Dat inspireert ons om ook van ons eigen leven een kunstwerk te maken. Dat lukt het beste als je tijd durft vrijmaken voor wat echt belangrijk is voor jou. Iedere ziel heeft het vermogen iets van de eeuwigheid uit te stralen. Daarvoor zijn rust en bezinning nodig. Ik hoop dat u in de herfstvakantie die eraan komt tijd kunt maken voor mooie dingen. Maar eigenlijk iedere dag. Dan krijg je levenskunst.

Pastoor Schilder