Wat is de vreugde die we beleven op zondag Laetare?

Is het de vreugde omdat we halverwege de vastentijd zijn?
Is het de vreugde om de lente die langzaamaan voelbaar wordt?
Is het de vreugde dat we in geloof en liefde opgaan naar Pasen?

Het is dit allemaal, broeders en zusters, en nog meer. Het is de vreugde om wat Johannes schrijft in het evangelie: Zozeer heeft God de wereld lief gehad dat Hij zijn eniggeboren zoon heeft gegeven.

Om deze vreugde te kunnen ontvangen zijn twee dingen nodig: geloof en geduld. Geloof, omdat wij zonder geloof helemaal niet blij worden van de gedachte aan Jezus. Zonder geloof maken wij ons niet druk om redding of veroordeling. We zien het wel gebeuren.

Ook geduld is nodig omdat de vreugde van het geloof aangevallen wordt. Aangevallen door twijfel, door dwaling, door sleur, door ellende of verharding. De christelijke vreugde gaat altijd gepaard met droefheid, omdat Gods Rijk nog niet gekomen is. Maar de hoop die het ons geeft, is een bron van doorgaande vreugde, ook als wij lijden.

Hierin is de H. Jozef ons voorbeeld. Deze maand is aan hem gewijd, omdat we 19 maart zijn hoogfeest vieren. Parallel aan het Weesgegroet, is er een gebed tot St. Jozef gemaakt:

Wees gegroet Jozef,
de goddelijke genade heeft u overladen.
Onze Verlosser heeft in uw armen gerust
en is opgegroeid onder uw ogen.
Gij zijt de gezegende onder alle mannen
en gezegend is Jezus, het goddelijk Kind van uw maagdelijke Bruid.
Heilige Jozef, tot Vader gegeven aan de Zoon van God,
bid voor ons in onze zorgen voor de familie, de gezondheid en het werk
tot op onze laatste dagen,
en gewaardig u ons bij te staan
in het uur van de dood. Amen.

Laten wij zo in de geest van St. Jozef opgaan naar Pasen, met geloof en geduld. Amen.

Voorbede

Voor de kerk, dat zij in deze tijd van genade aan velen de vreugde van het heil mag brengen. Laat ons bidden.

Voor de wereld, om herstel van het vaderschap, tot vreugde van de kinderen. Laat ons bidden.

Voor de gemeente waarin wij leven, om zegen en bescherming op voorspraak van St. Jozef. Laat ons bidden.

Voor de parochie, om de vreugde van saamhorigheid en geloofsgroei voor jong en oud. Laat ons bidden.

Voor het goede verloop van het vastenproject, dat vreugde mag geven aan de jongeren in Zanzibar. Laat ons bidden.

Voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, om de vreugde die geen einde kent. Laat ons bidden.