Het evangelie sluit aan bij het energievraagstuk in onze tijd. Hoe kunnen we onze moderne levensstijl volhouden met minder energie? Dat vraagt wijsheid. Maar de dwaasheid is dat we alleen maar meer energie gebruiken. In het geloof is er ook zo’n vraagstuk: hoe kunnen we de lamp van ons geloof brandend houden, als we niet genoeg olie hebben? Het antwoord is: niet. Zonder olie gaat de olielamp op een gegeven moment uit.

De vraag is dan: wat is die olie? Waarvan hebben we in ons leven een voorraadje nodig, zodat we niet in het donker komen te zitten? Wat geeft energie voor de langere termijn zodat we onze lamp brandend kunnen houden?

Laten we eerst nuchter vaststellen dat we waarschijnlijk allemaal in slaap zullen vallen of al gevallen zijn. In het evangelie vallen zowel de dwaze als de verstandige meisjes in slaap. En bij ons is het niet anders. We kennen allemaal periodes dat ons geloof verslapt; dat we niet meer zo enthousiast zijn; dat we de kantjes er vanaf lopen. Er zijn genoeg mensen ijverig begonnen om Christus te volgen en die daarna zijn afgehaakt.

Wat is dan de olie? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we het vuurtje brandend kunnen houden. U mag het helemaal zelf zeggen: is het voor u het gebed? Is het mooie muziek? Is het de natuur? Of sport? Voor mijzelf is het vooral de H. Mis, als ontmoeting met Christus en deelname aan zijn heilig Offer.

Wat het voor ieder van ons ook is, de vijf wijze meisjes waren wijs omdat ze sámen wijs waren. Zoals de dwaze meisjes dwaas waren omdat ze sámen dwaas waren. Met andere woorden: we hebben wijze vrienden nodig met wie we samen datgene doen waardoor onze olievoorraad op peil blijft. Geen dwaze vrienden die ons niet kunnen helpen als de olie op is.

Trouw zijn in het geloof gaat niet alleen. We hebben anderen nodig. En daarbij geldt dat ook de heiligen in de hemel een grote steun voor ons zijn. Lees daarom heiligenlevens. U kunt ze eventueel van mij lenen. Het leven van een heilige inspireert ons om vooruit te gaan. Zij hebben net als wij beproevingen moeten doorstaan en hebben die overwonnen.

Als we eenmaal gelouterd zijn, zal in vervulling gaan wat in de eerste lezing staat: ‘De wijsheid zal zitten aan je deur.’ Dan plukken we de heerlijke vruchten van de wijsheid, heel de dag. Heef, geef ons wat wijsheid en wij zullen onze lamp brandend houden. En geef ons wijze vrienden, om samen op weg te gaan naar U, die de Bron van alle wijsheid en geluk bent. Amen.

Voorbeden:

Voor de Kerk wereldwijd, dat zij de wijsheid van het evangelie laat stralen, voor alle mensen van goede wil. Laat ons bidden.

Voor de landen waar christenen vervolgd worden, om vrijheid en respect, zodat Gods Woord vrucht kan dragen. Laat ons bidden.

Voor ons eigen land, waar steeds meer vervreemding gevoeld wordt, om goed beleid en zicht op wat burgers nodig hebben. Laat ons bidden.

Voor de mensen die lijden onder oorlog en geweld, dat zij ondanks alle verlieservaringen hun innerlijke lamp brandend kunnen houden. Laat ons bidden.

Voor de vormelingen en hun ouders, dat zij samen de Bruidegom tegemoet gaat, door de verlichting van de H. Geest. Laat ons bidden.

Voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat hun wijsheid een licht op ons pad mag zijn tot in het eeuwig leven. Laat ons bidden.