Preek Hemelvaartsdag

Waarom kunnen wij de hemel niet zien, broeders en zusters? Omdat wij haar anders waarschijnlijk kapot zouden maken. Misschien klinkt dat wat cru, maar ik zal wat voorbeelden geven van dingen die we kapot maken. En dat de hemel daarvan niet veel verschilt.

Het jongste voorbeeld is uit Amsterdam waar studenten dingen kapot maken om te protesteren tegen Israël.

Een ander voorbeeld is oorlog, die het meeste kapot maakt. Er zijn er momenteel 30 gaande…

We kunnen ook denken aan de natuur. Drugsafval dat gedumpt wordt in de bossen.

Of chemisch afval in rivieren. Het komt gewoon voor.

Wie denkt dat hij bij de milieubeweging goed zit om het kwaad te overwinnen, die komt weer andere dingen tegen die kapot gemaakt worden. Privé-eigendom, sociale instituties of morele tradities.

Nergens lijken we veilig tegen de drang van de mens om te overheersen, te controleren, te manipuleren. Telkens op een andere manier. En ongemerkt doen we er we soms zelf aan mee.

De hemel doet niet aan dat spelletje mee. De hemel is veilig. En de mensen die nu op aarde willen leven zoals eens in de hemel. Zij creëren plekken van hoop. Onopvallend en langzaam. Maar wel zo belangrijk voor de toekomst.

Ja, als mensen de hemel zouden kunnen zien zouden ze erheen gaan om te zien hoe ze die kunnen exploiteren, eraan verdienen. Maar we kunnen de hemel alleen binnengaan als we ons tot God bekeren. Als we ons overgeven. Zij die doorgaan met alles en iedereen naar hun hand te zetten, kunnen meteen doorlopen naar de hel.

De kritiek van ongelovigen op deze visie is dat we op deze manier onverschillig worden over het welzijn van de aarde. Daar is inderdaad een risico. Daarom is het belangrijk dat we in deze tijd voor Pinksteren bidden tot de H. Geest of Hij ons wil helpen om in te zien wat voor goeds we nog meer kunnen doen in ons leven. In het gezin, in de buurt, in de parochie. Iets van de hemel laten doorschijnen op aarde. Heel eenvoudig en heel concreet.

Kom, heilige Geest. Vervul de harten van de gelovigen. En Gij zult het aanschijn der aarde vernieuwen. Amen, alleluia.

Voorbede:

Voor de herders van de Kerk, dat zij niet staren naar de hemel, maar het werk van Christus voortzetten op aarde. Laat ons bidden.

Voor de wereldlijke leiders, dat zij niet meewaaien met elke wind, maar standvastig en geduldig het algemeen welzijn bevorderen. Laat ons bidden.

Voor de jongeren, dat zij de angstcultuur en het doemdenken weerstaan om plekken van hoop te creëren in ons midden. Laat ons bidden.

Om zegen over de Pinksternoveen, dat wij openstaan voor de ingevingen van de heilige Geest in ons leven. Laat ons bidden.

Voor de intenties van onze gemeenschap en voor onze dierbare overledenen, dat zij tot de volheid van de Christus mogen komen. Laat ons bidden.