Preek Driekoningen

Preek Driekoningen

Het goddelijk licht vindt altijd zijn weg. We zien het bij de Drie Wijzen. Het licht begint bij God. Het wordt weerkaatst in de schepping en wijzen zien het. Hun open geest vangt het op.

We hoeven ons niet te verwonderen over de mysterieuze ster van Bethlehem. Het was maar een klein licht vergeleken met het Licht dat op aarde was gekomen: Christus, de Zoon van de Vader; God uit God, Licht uit Licht. Zelfs Herodes geloofde in de ster en hij was er bang van, want hij geloofde niet in de de Messias. We zien het vaker bij mensen die leven in de duisternis, dat zij bang zijn van het licht. Ze kunnen het verhullen, zoals Herodes, maar zij zullen er alles aan doen om het licht te doven. Herodes deed alsof hij de pasgeboren koning hulde wilde brengen, maar het was een valstrik.

En het goddelijk licht vond zijn weg. De wijzen werden gewaarschuwd  niet naar Herodes terug te keren. Herodes was razend. Zo kwam hij tot zijn moorddadige plan om alle jongetjes rond Bethlehem te doden. Maar toen was het Licht al weer vertrokken. Jezus, Maria en Jozef weken uit naar Egypte, waar zij veilig waren. Zo geruisloos als het licht te werk gaat, met zoveel geweld geschieden de duistere werken. Het is nu niet anders. Daarom zoeken veel mensen verlichting, om de moed niet te verliezen.

Er draait een serie over Boeddha in de polder. Die zogenaamd nuchtere Nederlanders, blijken toch actief op zoek te zijn naar iets overstijgends. Ofschoon je soms in de lach kunt schieten, wil ik zeker niet denigrerend doen over de zoektocht die mensen maken en wat ze over hebben om een glimp van het goddelijk licht op te vangen. Soms lukt dat. God is namelijk ook buiten de Kerk werkzaam, door zijn Geest.

Waar we als christenen mee kunnen gaan met de herkenning van Gods licht in de bomen en de zee, in de sterren en het vuur, belijden we als sinds de apostelen dat de maximale weerspiegeling van het goddelijk licht niet komt van iets dat geschapen is, maar van de Heer zelf. Van Christus. De oude vergissing van de afgoden wordt opnieuw actueel als mensen buigen voor de bomen en de zee, voor de sterren en het vuur. Moeder Aarde is geen persoon, die we de hoogste eer moeten bewijzen. God komt de hoogste eer toe en dankzij Christus kunnen we die ook brengen. Hij is een van ons en toch uit God. Als Middelaar brengt Hij hemel en aarde samen. Laten we Hem aanbidden, zoals de Drie Wijzen deden. En moge ons getuigenis ook andere broeders en zusters inspireren. Want het goddelijk licht vindt altijd zijn weg. Amen.

Voorbeden:

Om het licht van de wijsheid voor de herders van de Kerk, dat zij goede getuigen van Christus mogen zijn. Laat ons bidden.

Om het licht van rechtvaardigheid en vrede voor de politieke leiders, dat zij niet zichzelf zoeken, zoals Herodes, maar het welzijn van allen. Laat ons bidden.

Uit dankbaarheid, voor alle kwaad waarvoor het goddelijk licht ons behoed heeft, dat wij zonder vrees onze levensroeping kunnen voortzetten. Laat ons bidden.

Voor hen die Christus zoeken maar Hem niet vinden, dat wij hen in de parochie mogen helpen om zijn tegenwoordigheid te ervaren. Laat ons bidden.

Voor hen wier geloof een kwijnend vlammetje geworden is, dat zij de goedheid van de Heer mogen herontdekken in het nieuwe jaar. Laat ons bidden.

Voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij zich zoals de Drie Wijzen zullen verheugen in het goddelijk licht. Laat ons bidden.

 

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 mei

Week 1

ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
ma 6
di 7
wo 8
do 9
vr 10
za 11
zo 12
ma 13
di 14
wo 15
do 16
vr 17
za 18
zo 19
ma 20
di 21
wo 22
do 23
vr 24
za 25
zo 26
ma 27
di 28
wo 29
do 30
vr 31
za 1
zo 2
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen