Petrusklepel (wk. 8)

In de Klepels tot aan Pasen wil ik wat uitleg geven over de Paaswake, de belangrijkste viering voor christenen. Dan herbeleven we de verrijzenis van Christus. Het begint met een lichtritus in een donkere kerk. Die symboliseert het donkere graf. Daarom is het nodig dat de zon al is ondergegaan. Eerst zegent de priester de paaskaars waarop de Griekse letters ‘alpha en omega’ staan plus het jaartal. Die kaars is een symbool voor Christus. Zijn licht straalt in onze harten. Ook het vuur wordt gezegend. Met de nieuwe brandende paaskaars trekt de priester de kerk binnen en zingt drie maal: ‘Licht van Christus.’ Ondertussen ontsteken de mensen hun eigen kaars aan de paasvlam. Dan wordt de paasjubelzang gezongen, die over heel de wereld klinkt in alle kerken. Daarna gaan de lichten aan en beginnen de lezingen uit de Schrift, daarover de volgende keer meer.

Pastoor Schilder