Petrusklepel

Ken je de film ‘Father Stu’? Een aanrader. Een bokser heeft een moeizame verhouding met zijn vader (gespeeld door Mel Gibson). De zoon vecht zich over zijn frustratie heen. Totdat hij verliefd wordt op een katholiek meisje. Dan gaat er een nieuwe wereld voor hem open. Stu (Stuart) laat zich dopen. Op het moment dat zij denkt ten huwelijk gevraagd te worden, komt Stu met een bekentenis: hij wil priester worden. Hoe het verdergaat zal ik niet verklappen. Het verhaal is op waarheid gebaseerd. Amerikaans films blijven je verrassen. Ze zijn religieuzer dan Europese, maar ook grover. Dat sluit elkaar niet uit. In ons bisdom werkt pater Elias, die ook van boksen houdt. En wat te denken van Sinterklaas? Op het Concilie van Nicea (4e eeuw) gaf hij een theoloog die vond dat Jezus geen Zoon van God was een enorme dreun. Geloven maakt je zachter, maar niet soft.

Pastoor Schilder