Het jaar van het Huwelijk

We willen in de parochie aandacht wekken voor het mooie sacrament van het huwelijk. Ook al heeft het huwelijk in de beleving van jonge mensen aan betekenis verloren, het beantwoord nog altijd aan hun verlangen om een liefdevolle en stabiele relatie te hebben en een gezin te stichten.

We willen iets losmaken in de harten van de mensen. Waarom willen we dat? Omdat wij als christenen onze relatie met God beleven als een soort huwelijk. God noemen we Bruidegom en wij zijn als gedoopten zijn volk, zijn Bruid. Als er geen passie is tussen mensen, komt er geen huwelijk. Als er geen passie is in de kerk, komen er ook geen kerkelijke huwelijken.

Onze ideeën voor 2021 zijn:

• de parochie biedt gratis een laagdrempelige huwelijksceremonie voor trouwstellen aan.
  • de pastorietuin staat open voor trouwfoto’s.
  • we bieden een misintentie aan op de trouwdag van mensen die al getrouwd zijn. Zij kunnen daarvoor een mailtje sturen naar de parochie.
  • we besteden in de catechese en de liturgie bijzondere aandacht aan het sacrament van het huwelijk.
  • mensen die hun huwelijk een nieuwe impuls willen geven kunnen terecht bij een relatiedeskundige die pro Deo wil adviseren.
  • mensen die een huwelijksjubileum vieren bieden we een eigengebakken taart en een misintentie aan. Graag ook een mailtje sturen naar de parochie.

In het Jaar van het Huwelijk zetten we een mooi beeld van Jezus, Maria en Jozef op een prominente plaats in de kerk van Bladel. Ook al is een huwelijk niet altijd rozengeur en maneschijn, het is de moeite waard om die weg te gaan! With a little help from your friends… De kerk wil zo’n vriend zijn.