In dit weekend besteden we in Casteren aandacht aan de heilige Elisabeth van Thüringen. De eerste lezing past daar bijzonder goed bij. ‘Een sterke vrouw opent haar hand voor de behoeftige en strekt haar armen uit naar de misdeelde.’ Dat heeft Elisabeth gedaan. Zij besteedde haar inkomen aan de armen en de zieken. Ze hield voor zichzelf geen sieraad of juweel over. Op het einde had zij niets anders over dan een versleten kleed, waarin zij begraven wilde worden.

Wat is haar geheim? Waarom bleef ze niet genieten van het comfort en de eer van het koninklijk hof? Elisabeth deed wat ze deed omdat ze zich spiegelde aan Jezus. Dat had ze geleerd van Franciscus van Assisi die in heel Europa mensen inspireerde om te leven zoals Christus, mannen en vrouwen. Zich spiegelen aan de Heer Jezus is genderneutraal. Het hangt niet af van je geslacht.

Ofschoon het katholieke geloof in de tijd van Elisabeth meer leefde onder de mensen, was het toch niet makkelijk om in deze spiegel te kijken. En dat is het nog niet. Wie een stap naar voren doet uit zijn leefomgeving, kan het gevoel hebben alleen te staan. Wie dat volhoudt, zonder op anderen neer te gaan kijken, merkt dat er meer mensen zijn die een stap naar voren willen doen. Jouw durf bemoedigt anderen.

Zo mogen we ook het evangelie lezen. De talenten kunnen allerlei dingen betekenen, maar zeker ook het geloof. Wie het geloof verstopt, dat is degene die uiteindelijk alleen komt te staan. Wie zijn geloof ontwikkelt, zal binnengaan in de vreugde van de Heer. En hij gaat niet alléén binnen. Hij leert broeders en zusters kennen, die hetzelfde vuurtje in zich voelen branden.

We kunnen het vergelijken met verliefdheid, waardoor iemand op de wolken loopt. Alles is mooi en fijn en het hart van de mens loopt over van vreugde. De Schepper heeft dat zo bedoeld, opdat mensen zich aan een ander durven binden. Na gemiddeld twee jaar is een verliefdheid over en dan is de kunst om over te gaan tot liefde, tot volwassen liefde, met alle ups en downs.

Ook in onze relatie tot God zijn er downs: sleur, automatisme, lauwheid. De heiligen, zoals Elisabeth, bemoedigen ons om vol te houden. Zij bleven hun talent ontwikkelen. En zo werden ze die gave warme personen die anderen aantrokken. Mensen voelen het als in iemand het innerlijk vuurtje brandt. Ze voelen zich aanvaard, bemind en ook uitgedaagd. Uitgedaagd om datzelfde vertrouwen te hebben in Christus, om zich aan Hem te spiegelen. Elisabeth, bid voor ons, opdat ook wij door het talent van ons geloof de liefde vinden. Amen

Voorbeden:

Voor de herders van de kerk, dat zij ons helpen om ons geloof te ontwikkelen als een talent, dat vreugde geeft aan God en de mensen. Laat ons bidden.

Voor hen die een politiek ambt bekleden, dat zij vreugde vinden in hun aandacht voor armen en zieken, zoals St. Elisabeth. Laat ons bidden.

Voor vrouwen die zoals Elisabeth geen genoegen nemen met oppervlakkige liefde, dat zij geraakt worden door het vuur van het evangelie. Laat ons bidden.

Voor de vormelingen die volgende week het sacrament ontvangen, dat de H. Geest het talent van hun geloof mag vermenigvuldigen. Laat ons bidden.

Voor hen geen hoop of troost meer voelen, dat zij kinderen van het licht mogen ontmoeten die de duisternis doen wijken. Laat ons bidden.

Voor het welzijn van onze parochie, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij binnengaan in de vreugde van hun Heer. Laat ons bidden.