Preek van de Week

Preek van de Week

Het optimisme van het Oude Testament wordt goed samengevat door Sirach: ‘Wanneer gij wilt, kunt gij de geboden onderhouden, en het is ook verstandig te doen wat de Heer behaagt.’ Het Oude Testament in een notendop!

Het Nieuwe Testament gaat verder. Niet alleen de uiterlijke gehoorzaamheid aan de geboden is belangrijk, maar vooral de liefde in ons hart.

Wie kan hier niet van leren? Als we kijken naar het rijtje van onze Heer Jezus: Wie is er nooit flink boos? Wie heeft een ander alles gegeven waar hij recht op had? Wie heeft nooit naar een vrouw gekeken om haar te begeren (of naar een man)? Wie heeft al zijn beloftes gehouden?

We kunnen het gevoel krijgen dat Jezus ons vastpint op onze eigen zwakheden, maar we kunnen het ook zo zien dat Hij ons de ware vreugde wil laten vinden. De ware vreugde zit niet in de boosheid en niet in het overtreffen van de ander. Niet in de onkuisheid of de ontrouw. En ook niet in het spreken van grote woorden.

De ware vreugde zit in de wáárheid van de vreugde. Dat waar wij bang voor zijn is dikwijls geen rationele angst. En dat waar onze zinnen naar uit gaan, geeft meestal maar kort vreugde. De vreugde van het lichaam waarvan de ziel op God gericht is, is een duurzame vreugde. En die gunt Jezus ons.

Tot slot: ik hoorde op Twitter een oude blinde kartuizer zeggen dat God ons in één keer ziet; ons verleden, ons heden en onze toekomst. Al onze zonden, maar ook al onze deugden. En Hij bemint ons. Wie dit begrijpt, heeft de sleutel van de vreugde gevonden. Hij hoeft niet meer te zondigen om gelukkig te zijn. Hij is gelukkig met wat God geeft. Amen.

Voorbeden:

Voor de herders van de kerk, dat zij ons de ware vreugde voorleven door hun liefde voor de Vader. Laat ons bidden.

Voor de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije. Dat de overledenen mogen rusten in vrede en de nabestaanden troost en kracht ontvangen. Laat ons bidden.

Voor alle hulpverleners en verantwoordelijken, dat zij zo goed mogelijk hun werk kunnen doen om mensen te redden en bij te staan. Laat ons bidden.

Voor de kinderen en de jongeren in onze parochie, dat zij de vreugde van het evangelie door ons voorbeeld leren begrijpen en ervaren. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen , dat zij het Rijk de hemelen mogen binnengaan. Laat ons bidden.

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen