Preek van de Week

Preek van de Week

Het eerste filosofisch uurtje was goed. Het boek dat we gebruiken heet: Filosofisch Elftal. Elf Nederlandse filosofen belichten actuele thema’s. Het eerste thema was: de media. Het was mooi dat er precies elf mensen op afkwamen. Ook een elftal dus! Ik noem zoiets ‘een knipoog van boven.’ Wees welkom de volgende keer. Het is elke derde woensdag.

Een van de eigenschappen van vluchtig nieuws is dat ze plaats opeisen in ons hoofd. Ons hoofd kan zo vol raken, dat we geeneens tijd hebben om te reflecteren. We springen van nieuwsgebeurtenis naar nieuwsgebeurtenis. En ondertussen voelen we ons een buitenstaander van het wereldgebeuren. Omdat dat tegen te gaan volgen we nóg meer nieuws. Of geen nieuws. Dat kan ook. Of nieuws met mate. Zoals mijn oma dikwijls zei: ‘Tussen dit en dat is ook nog wat.’

Nu de schriftlezingen. Laten we eerlijk zijn: als we horen over Zebulon en Naftali en als Paulus het heeft over ene ‘Chloë, dan denken we: ‘Wat moet ik hiermee?’ Wat hebben die namen voor nieuwswaarde in deze tijd? Gaat het nu niet eerder over Kiev en Moskou?

Ja, dat is waar. Al moeten we Brazilië ook niet vergeten. Het verkiezingsgeweld. En Korea ook niet. Raketten en zo. En zal Servië zich weer roeren? Enz. enz… Begrijpt u? We kunnen het nooit allemaal volgen. We krijgen zogenaamd een universele blik door de media, maar het risico is een universele onverschilligheid of overspannenheid. Waar ik interesse in heb of belang bij heb, dat kan ik redelijkerwijs volgen. En dat vraagt verdieping en geduld.

Zo komen we weer bij Zebulon en Naftali. Het land dat God heeft uitgekozen, is voor ons altijd interessant. Hij is er verliefd op geworden. Zebulon en Naftali hebben zich aangesloten bij de stammen van Israël, al waren ze niet prominent. Ze staan dus voor de eenheid van het verbond. En van Gods uitverkiezing. En als we naar het evangelie kijken zie we hoe Simon en Andreas zich aansloten bij het nieuwe Israël, de 12 apostelen, verwijzend naar de 12 stammen. Jezus neemt zijn leerlingen mee op weg om een eenheid te vormen. Geen politieke eenheid maar een geestelijke eenheid, de Kerk. En nog twee andere broers worden geroepen: Jacobus en Johannes. De eenheid die Jezus brengt, is zo belangrijk dat ze zelfs hun vader Zebedeüs achterlaten. En van die eenheid getuigde ook die ene Chloë in Korinthe. Mogen wij ook instrumenten zijn van die eenheid, in onze tijd, op onze plaats. De eenheid met God, door Jezus. Voor alle stammen en volken. Amen.

Voorbeden:

Voor de herders van de kerk, dat zij door hun liefde en trouw jonge mensen inspireren om hun roeping te volgen. Laat ons bidden.

Om vrede tussen Europa en Rusland, dat wij elkaar niet uitputten in geldingsdrang maar samenwerken voor het welzijn van allen. Laat ons bidden.

Voor hen die lijden onder armoede, ziekte of geweld, dat zij kracht putten uit het evangelie en zich van waarde voelen. Laat ons bidden.

Voor de kinderen in onze parochie, dat zij geestelijk gevoed worden om de stem van Jezus te kunnen horen. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij vol vreugde mogen zijn. Laat ons bidden.

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen