Preek van de Week

Preek van de Week

Wat mij in de evangelies is opvalt is dat mensen die de Heer Jezus ergens van willen overtuigen, niet het deksel op hun neus krijgen, maar wel een belangrijke les leren.

Bij de storm op het meer riepen de leerlingen: ‘Heer, raakt het u niet dat wij vergaan?’ Een impliciet verwijt. De Heer bedwong toen wind en wateren als bevestiging van zijn macht. Toen Jezus bij Martha en Maria op bezoek was en Martha alleen voor de bediening stond, zei zij: ‘Heer, raakt het u niet dat mijn zuster mij alleen laat bedienen?’ Ook een verwijt. Maar de Heer nam het voor Maria op en zei dat zij het bestel deel had gekozen, dat haar niet ontnomen zou worden. En vandaag in het evangelie een man met een oneerlijke broer. Wat moet Jezus van hem doen? ‘Zeg mijn broer dat hij de erfenis met mij deelt.’ Hij vraagt niet om geestelijke raad maar wil geld dat hem toekomt.

In al deze gevallen is het de mens die God zegt wat Hij moet doen. En dat vanuit een sterke overtuiging. Het verschil tussen godsdienst en godsdienstigheid zit hem precies hierin. Ook binnen een godsdienst kunnen wij in de houding blijven zitten van geloof in God die moet doen wat wij zeggen. De godsdienstigheid draait het precies om. ‘Heer, wat wilt Gij dat ik voor U doe?’

Laten we eerlijk zijn, broeders en zusters, wij zijn echt niet 24 uur godsdienstig, al hebben wij wel 24 uur dezelfde godsdienst. Het is voor ons alleen een strijd om te komen tot overgave en hierin te volharden. Geloofsgroei betekent op een dag uren winnen qua godsdienstigheid. En op het einde van de dag alles in Gods hand leggen.

Paulus verwoordt het heel mooi in de Kolossenzenbrief: ‘Leg de oude mens en zijn leefwijze af en trek de nieuwe mens aan die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van de Schepper.’ De nieuwe mens wordt dus steeds vernieuwd. We zijn er nog niet, maar we lijken steeds een beetje meer op onze Schepper. En waarin lijken wij volgens Paulus op de Schepper? Door het inzicht. De wijsheid.

Het is deze wijsheid, die zich verheugt over vooruitgang en die niet stil blijft staan bij wat mis gaat. Bij zichzelf of bij anderen. Deze wijsheid maakt ons ook terughoudend als het gaat om grootse plannen en drastische maatregelen Zoals Prediker zegt: veel is leeg en ijdel. Gestadige groei is wat wij willen, geen revolutionaire beloftes. En hoe meer geloof wij opbrengen, des te meer deze wijsheid straalt. De wijsheid van de kleine stappen. Soms alleen, als mens, maar nooit verlaten, als christen. De Heer is altijd met ons. Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen