Preek van de Week

Preek van de Week

De wijsheid van de Heer blijkt uit wat Hij vraagt van de mens. Niet teveel en niet te weinig. Iets anders ervaren momenteel de Nederlandse boeren. Anders dan landen om ons heen krijgen zij geboden opgelegd die te zwaar zijn. Waarom? Omdat wij aan Brussel een lijstje hebben doorgegeven met natuurgebieden, de zn. Natura 2000, waarover niet echt breed is overlegd. In plaats van een beter plan in te dienen, gaan de beleidsmakers door op dezelfde weg. Niet zij willen door de knieën. De boeren moeten door de knieën. En die doen dat niet.

Dan de barmhartige Samaritaan. Er was een priester die om een gewonde man heen liep. Misschien omdat hij naar de Tempel ging. Een leviet deed hetzelfde. Ergens was dat natuurlijk begrijpelijk, want God is het belangrijkst. Maar God heeft geduld. Als we eerst een goed werk doen, kunnen we daarna lang genoeg bidden. Maar als iemand bezwijkt door onze schuld, dan is ons gebed waardeloos, hoeveel woorden we ook gebruiken.

Het menselijk welzijn moet ook leidraad zijn voor bestuurlijk handelen. Als de mens alleen wordt afgeschilderd als de grootste bedreiging van de natuur, dan vergeten we dat de mens ook het mooiste deel van de natuur is. Hij moet wel gevormd en begeleid worden, maar hij is niet dom. Hij weet wanneer er sprake is van onrecht of overmaat. En dan corrigeert een groep zichzelf, vroeg of laat. Als bestuurders op grond van rekenmodellen een over-correctie toepassen, dan verliest de mens zijn natuurlijke autonomie en daarmee ook zijn vertrouwen. En zonder vertrouwen haken mensen af. We hebben hetzelfde gezien bij de toeslagenaffaire. We zien het nu ook bij de vissers. In plaats van vertrouwen te geven, worden modellen leidend gemaakt. En voor bijstelling lijkt geen tijd.

De kerk pleit in haar sociale leer voor ‘subsidiariteit’: wat menselijke verbanden zelf kunnen organiseren, moeten hogere organen niet overnemen. Een slanke overheid is niet een overheid die alles op afstand en detail regelt. Een slanke overheid is een overheid die haar burgers vertrouwt en vertrouwen wekt. Hoe meer regels er komen, des te minder vertrouwen er is. Is het niet prachtig dat God om de hele wereld te besturen maar Tien Geboden heeft gegeven? Hij weet dat de mens kan falen, maar Hij weet ook dat de mens kan slagen. En wie Jezus volgt, slaagt zeker. Want zijn genade vult onze zwakke natuur aan. In die zin is het belangrijk dat de boeren hun geloof versterken. Anders wordt de verharding ondragelijk. Laten we niet vergeten dat boeren een ouder beroep hebben dan politici. Maar laten zij ook vertrouwen dat er politici zijn die het beste met hen voorhebben en samen met hen het algemeen welzijn willen dienen. Amen.

Voor de herders van de kerk, dat zij God beminnen boven alles en hun naasten als zichzelf. Laat ons bidden.

Voor onze overheden, om wijsheid en kracht bij het maken van beleid ten bate van het nationale welzijn. Laat ons bidden.

Voor de christelijke boeren, dat zij een voorbeeld geven van inzet en vertrouwen bij het beheren van de schepping. Laat ons bidden.

Om zegen over de vakantietijd voor onze parochianen, dat wij dichter bij God en de medemens mogen komen. Laat ons bidden.

Voor hen die geestelijk of lichamelijk lijden, dat zij de zorg van barmhartige Samaritanen mogen ervaren. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties (…), voor de dopelingen (…) en voor onze dierbare overledenen (…), dat zij de eeuwige vrede mogen genieten. Laat ons bidden.

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31