Petrusklepel

Mijn collega uit Reusel vroeg zondag na de Mis: ‘Wat is het verschil tussen de pastoor van Bladel en die van Reusel? Hij is positief en ik ben negatief. En daarom ga ik vandaag dopen in Bladel.’ Ik moest daar erg om lachen. Zo kennen we pastoor Van Dijk. En zo helpen we elkaar. Ik heb inderdaad een rustig weekje achter de rug, waarin ik binnen moest blijven. Maar ‘elk nadeel heb z’n voordeel’. Er was genoeg achterstallig werk op mijn bureau en in de privésfeer. Gelukkig zitten we nog maar halverwege naar Pasen. Dan hoop ik weer 100% fit te zijn. Het is voor christenen de mooiste tijd. We volgen Jezus op zijn lijdensweg, vanaf de zaal van het Laatste Avondmaal (Witte Donderdag), naar de Calvarieberg (Goede Vrijdag), door het graf (Stille Zaterdag) naar zijn Verrijzenis (Paaswake). Dit is meer dan geschiedenis. We krijgen er persoonlijk deel aan door de liturgie. Dat geheim hebben de eerste christenen zo ervaren. En dat kunnen wij nog steeds ervaren.

Pastoor Schilder