Mariatenhemeopneming

‘In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier.’ Broeders en zusters, met een glimlach hebben we deze spreuk allemaal wel eens aanhoord. In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier.

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Ik begin maar met het slechte. Wie teveel bier drinkt op aarde, krijgt het moeilijk om in de hemel te komen. We moeten ons leven niet wegdrinken, maar leiden in dienstbaarheid aan God. De hemel is dan een beloning voor ons leven op aarde.

Het goede nieuws is dat er in de hemel misschien wel bier is! U hoort het goed. Jezus zegt op het einde van zijn leven tegen zijn apostelen: ‘Ik zal niet meer drinken van wat de wijnstok voortbrengt totdat ik het, nieuw, met u zal drinken in het rijk van God.’ Als het zo is dat er wijn is in de hemel, dan kan er ook bier zijn.

Nu zonder gekheid. Waarom denken veel mensen niet aan de hemel? Ze denken dat het saai is. Ze zien de hemel als iets voor de geest en dat is maar vermoeiend. De aardse genoegens geven meteen resultaat. Wat de geest geeft, moet je nog maar afwachten.

Broeders en zusters, dit is een dwaling. De dwaling dat de hemel alleen voor de geest is en niet voor het lichaam. We vieren vandaag de Tenhemelopneming van Maria. Zij is niet alleen met haar ziel maar ook met haar lichaam in de hemel opgenomen. En wij geloven in de verrijzenis van ons eigen lichaam. Dat staat in de geloofsbelijdenis. Is het een sprookje of is het meer? Het leert ons dat God, die Geest is en die de materie geschapen heeft, niet stukmaakt wat Hij heeft gecreëerd. God is trouw aan zijn schepping en in die zin ook trouw aan ons lichaam. Het lichaam hoort bij wie we zijn. De achteloze cultuur van lichaamsontering is niet christelijk. Het is heidens.

Zoals het aardse een plek krijgt in de hemel, zo heeft ook het hemelse een plek op aarde. Denk maar aan de het fenomeen van de regenboog. Ik weet niet hoe het met u is, maar ik maak het mee dat die precies op het goede moment zichtbaar wordt. Of als u iets nuchterder bent, denk aan de momenten in uw leven die te bijzonder zijn om weg te duwen als toeval. De hemel zoekt echt contact met de aarde, maar wij moeten er open voor staan. En wij moeten bereid zijn om te stoppen met zondigen. Niet het lichamelijke is onze vijand, maar het kwade. Maria heeft laten zien hoe Gods genade alle kwaad kan overwinnen. Zij is in de heerlijkheid Gods en wacht op ons die haar kinderen zijn. Laat niemand van ons straks ontbreken op het hemels feest. Amen.