Lezing Yoram Stein 10 december

Yoram Stein studeerde politicologie en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Californië, Berkeley.

Als journalist schreef hij artikelen over filosofie voor dagblad Trouw en andere bladen. In 2006 verscheen van zijn hand bij Nieuw Amsterdam Filosofisch Elftal: Nederlandse denkers over de actualiteit. In 2010 publiceerde hij bij dezelfde uitgever Stoppen met blowen: de mythen, de gevaren en je laatste joint.

Maar nog meer dan journalist en schrijver is Yoram docent. Hij werkt al twintig jaar als filosofieleraar op het Montessori Lyceum Amsterdam. Daarnaast doceerde hij ook filosofie aan andere instellingen, waaronder de Universiteit Leiden, de Roosevelt Academy en het Levisson Instituut.

In 2019 promoveerde hij (na acht jaar onderzoek gedaan te hebben als buitenpromovendus) op Spinoza’s Theory of Religion: The Importance of Religion in Spinoza’s Thought, and Its Implications for State and Society. Over Spinoza hield hij diverse lezingen. Ook publiceerde hij meerdere artikelen over Spinoza. Zie bijvoorbeeld: Stein, Yoram (2021). The Coherence of Spinoza’s Theological-Political Treatise. Philosophies 6 (20):20.

Zijn nieuwste project is het schrijven van een boek over ‘filosofie en verslaving’. Daarin zal een hoofdrol vervuld worden door Spinoza. Diens filosofie is volgens Yoram nog steeds zeer waardevol om beter te begrijpen wat een verslaving is en hoe we met verslavingen om dienen te gaan. Tijdens zijn lezing zal hij hier dieper op ingaan.

De auteur zal ook beschikbaar zijn voor het signeren van boeken.