De Heer leidde Abraham naar buiten. ‘Kijk naar de hemel en tel de sterren, als ge kunt.’

Jezus nam zijn leerlingen mee de berg Tabor op. Ze zagen zijn heerlijkheid, en Mozes en Elia die bij Hem stonden.

Laten wij ons ook meenemen door de Heer? Hij wil ons net zo goed dingen laten zien.

Het zal een gedeelde ervaring zijn, dat het u goed doet als u loskomt van de dagelijkse omgeving en de dagelijkse zorgen. De mens is niet alleen geschapen voor zijn huisje, zijn boompje en zijn beestje. Hij heeft ook vergezichten nodig.

Klink ik nu als een reisbureau? Ik hoop het niet. Wat mij opvalt bij moderne reisadvertenties is dat het gaat om ‘creating memories’; herinneringen maken. Dus nog voordat je op reis gaat, denk je er al aan dat het mooie herinneringen zal opleveren. Ik zou zeggen: geniet van het nu-moment. Herinneringen zijn kostbaar. Maar nog kostbaarder is het heden. Het heden ‘bestaat’. Het verleden is voorbij en de toekomst is er nog niet. Het is heel goed mogelijk om gelukkig te zijn zonder verre reizen gemaakt te hebben. En om ongelukkig te zijn terwijl je alle continenten hebt bezocht. Gelukkig is de mens die zijn leven en de wereld waarin hij leeft als een geschenk van God ziet. Hij hoeft niet persé op reis. Hij is al op reis.

En toch is het goed om af en toe expliciet op reis te gaan, zeker in religieus opzicht. Nederland lijkt nogal op een woestijn. Veel religiositeit is opgedroogd. De materie viert hoogtij. Als Nederlanders in het buitenland komen, waar gaan ze dan naartoe? Waar steken ze een kaarsje op? In kerken, kloosters en abdijen. Ze willen hun religieuze dorst lessen. En in het buitenland schamen ze zich niet voor hun omgeving.

En zo gaan wij als parochie in de herfstvakantie op reis, naar Keulen. We gaan op weg om iets van God op te vangen, in de schoonheid van de architectuur en de natuur. In de rust van het gebed en de ontspanning. En in de gezelligheid van de horeca en de vrije tijd. In de Dom van Keulen worden de Drie Wijzen vereerd. Zij gingen ook op reis. Gaat u mee met onze reis? Ik hoop het.

Vrijdag is de informatieavond. We gaan dan ook kortingskaartjes verloten. Ik ben bezig met een noveen tot Sint Jozef om een mooi reisgezelschap en een gezegende reis; een fijne ‘bedevaart’. Dat het ons verder mag brengen in de liefde voor God, voor de wereld, voor de mensen en voor onszelf. Amen.