Sint Willibrordkerk

Casteren

2023 is in het Vijfjarenplan het Jaar van Casteren. We hebben leuke activiteiten bedacht (Geo-caching, church-escape, paasmandjes maken met kinderen, een extra feestelijke meimaand en de medewerking aan het Elisabethspel De Rebelse Roos. Vooral dat laatste gaf een bijzondere inspiratie in het dorp. Alle kinderen van de St. Janschool zijn in de kerk geweest voor een rondleiding over de glas-in-loodramen. En ze kregen van de parochie een kinderbijbel cadeau. Een expositie in het parochiezaaltje, dat opgeknapt is, vormt de afsluiting van het Jaar van Casteren.

Casteren heeft de kleinste kerk in de parochie. Het voordeel in deze tijd is dat de vieringen wat intiemer zijn. De Mariakapel is overdag open. Je kunt van daaruit de kerk inkijken met de mooie heiligenbeelden en glas-in-loodramen.

Elke woensdag om 9.15 uur is er een gebedsviering die door parochianen zelf verzorgd wordt en op de eerste woensdag van de maand een heilige Mis. Na het bidden drinken we koffie in het zaaltje, links van de kerk.

De heiligen naar wie de kerk in Casteren genoemd is zijn de heilige Willibrord en de heilige Elisabeth van Hongarije.

Er is ook een aparte Mariakapel aan de rand van het dorp, in het bosje aan het einde van de Kerkstraat, in De Bucht. Dat is ongeveer 10 minuten lopen vanaf de kerk.

De Sint-Willibrordkerk is een kerkgebouw in Casteren in de gemeente Bladel in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. De kerk staat aan de Kerkstraat in het dorp, aan het plein waar ook de Zandstraat op uitkomt. Achter de kerk (oostzijde) bevindt zich het kerkhof.

De kerk is gewijd aan Sint-Willibrord.

In 1841 nam men een kerk in gebruik. Dit was een zogenaamde waterstaatskerk.

In 1845 kwam er een reliek van de heilige Elisabeth naar de kerk. Deze heilige is in de kerk aanwezig met een beeld uit 1811. In haar linkerhand draagt ze een boek met drie rozen, wat verwijst naar een legende volgens welke het brood dat zij uitdeelde aan de armen in rozen zou zijn veranderd.

Omstreeks 1905 werd deze kerk buiten gebruik gesteld en gesloopt.

In 1907 werd een nieuwe kerk gebouwd naar het ontwerp van architect Caspar Franssen.

In 1935 werden twee zijbeuken aan de kerk gebouwd en werd de kerk een basiliek.

Sint
Willibrord
kerk

Geef jouw biecht op