Eerste Communie

"kind van de vader"

De Eerste Communie is voor kinderen in groep 4. Het is elk jaar een feestelijk, belangrijk moment: voor het eerst mag de jonge parochiaan volledig de H. Eucharistie meevieren.

Vader, Zoon en Heilige Geest horen bij elkaar

Eerste Communie

In eenvoudige bewoordingen zeggen we dat iemand kind van de Vader wordt door het Doopsel. Bij de Eerste Communie word je vriend van Jezus (de Zoon) en mag je de Eucharistie ontvangen. Bij het Vormsel ontvang je de gave van de heilige Geest.

Vader, Zoon en heilige Geest horen bij elkaar. Zo horen ook doopsel, communie en vormsel bij elkaar. Telkens komen we een stapje verder in het mysterie van Gods liefde. We noemen deze drie sacramenten ‘initiatie-sacramenten’; ze brengen ons steeds verder in de gemeenschap van de kerk.

Voor wie is de Eerste Communie?

De Eerste Communie is voor kinderen vanaf groep 4. De kinderen kunnen intussen lezen en schrijven. En zo samen met de ouders actief en bewust de Eerste Communie voorbereiden.

Hoe gaat de Eerste Communie?

Startviering:

Zondag 17 december om 11.00 uur in de kerk van Bladel voor alle communicanten in de parochie. De kinderen mogen daarbij een kerststalletje meebrengen en krijgen een kinderbijbel cadeau.

De lessen vinden plaats vanaf 17 januari 2024, op woensdagen van 15.15 tot 16.45 uur. De locatie hangt af van het aantal aanmeldingen. Er zijn in totaal 11 lessen, buiten de schoolvakanties om.

De informatie-avond is op donderdag 30 november 2023 om 20.00 uur in het zaaltje in Bladel (Sniederslaan 46) voor heel de parochie.

Als er voldoende kinderen zijn in Casteren en Hoogeloon die hun Eerste Communie willen doen en er ouders zijn die mee willen helpen, kan er een aparte voorbereiding en Communieviering zijn voor deze dorpen samen. Anders doen de kinderen mee met de rest.

De datum voor de Eerste Communie is zondag 14 april 2024.

Project:

Het project dat we gebruiken is: ‘Laat de kinderen tot Mij komen.’ Bij de eerste les krijgen de kinderen een map. Het inschrijfgeld bedraagt € 50,00.

Als een communicant een keer verhinderd is, kunnen ouders dit melden via de werkgroep. We kijken dan of er een inhaalles nodig is.

in de naam van de vader de zoon en de heilige geest