Vastenproject voor Mutoto

In de vastentijd zal dit jaar aandacht besteed worden en ook gecollecteerd worden voor Stichting Mutoto.nl. Deze stichting heeft als doel: een duurzame verbetering van de leefomstandigheden van kansarmen, speciaal jongeren, in de Democratische Republiek Congo in Afrika. (“Mutoto” is een leesbare schrijfwijze voor het woord “mtoto”, dat in het Swahili “kind” betekent.)

De opbrengst van de kerkcollectes in onze parochie tijdens alle H. Missen in de weekenden van 18/19 mrt. en 1/2 april zal bestemd worden voor de projecten van Stichting Mutoto.nl.  U kunt uw bijdrage ook overboeken naar rekening NL 12 RABO 0137 1753 96 ten name van RK Parochie Heilige Apostelen Petrus en Paulus onder vermelding van:  “vastenproject 2023”.

Stichting Mutoto.nl is in 2008 opgericht ter voortzetting van het particulier initiatief van schoenmaker Rien van der Vleuten uit Hapert. Hij heeft in 2000 het initiatief genomen om in Lubumbashi de paters Salesianen van Don Bosco te helpen met het inrichten van een schoenmakerij. In deze schoenmakerij worden nu al vele jaren dakloze en kansarme kinderen opgeleid tot schoenmaker.

Door regelmatige bezoeken daarna aan Lubumbashi kwam hij in contact met allerlei andere projecten ook geleid door de paters Salesianen, niet alleen voor kinderen maar ook voor kwetsbare ouderen. De betrokkenheid en inzet van de Salesianen werpt zijn vruchten af en verdient daarom alle respect en steun. Om deze projecten te kunnen blijven ondersteunen is dus Stichting Mutoto.nl opgericht. Zij zet zich op allerlei manieren in om de nodige financiële middelen in te zamelen.

Met steun van Mutoto heeft pater Swinnen in 2014 woonruimte voor ouderen in Kasungami kunnen realiseren. Ouderen hebben vaak geen familie of kinderen die voor hen kunnen zorgen en wonen onder slechte omstandigheden. Pater Swinnen heeft op door de parochie beschikbaar gestelde grond zes huisjes voor deze ouderen gebouwd. De huisjes zijn klein maar hebben een woon- en slaapruimte. Toilet en douche zijn eerder al gebouwd voor gezamenlijk gebruik.

Ook de meisjes van de straat worden sinds kort opgevangen. Probleem daarbij is, dat het oudere meisjes zijn, die vaak in de prostitutie zaten en daardoor ook meer begeleiding vergen. De overgang van de straat naar het leven in het centrum is te groot. Daardoor groeide de wens om een huis te kopen voor alleen maar meisjes, waar ze de eerste zes maanden intensief begeleid kunnen worden door een psychologe. Daarnaast zullen zusters hun studie-niveau bijwerken. De verwachting is dat een tiental meisjes tussen de 14-18 jaar kan worden opgevangen. Op dit moment is er een pand (garage) aangekocht, dat verbouwd zal worden tot een keuken, eetzaal en klaslokaal en dat zo als transit-huis kan dienst doen. Mutoto heeft hiervoor hulp toegezegd.

Onlangs heeft pater Zwarthoed ons gevraagd om hulp bij de bouw van een kraamkliniek. Hij hoorde van jonge vrouwen, dat ze problemen hebben als ze tijdens hun zwangerschap en voor de geboorte van hun kind, veelal te voet en over slechte wegen, grote afstanden moeten afleggen om bij een dokter of kraamkliniek te komen. Vooral tijdens het regenseizoen is het lastig om deze kraamklinieken te  bereiken, waardoor ze niet de zorg en hulp krijgen die ze nodig hebben. Ze vroegen aan hem om te helpen om een kraamkliniek dichter bij hun dorpen te bouwen. Naast de medische hulp die tijdens de zwangerschap en de geboorte nodig is, biedt dit ook de kans om deze zwangere vrouwen te begeleiden op het gebied van voeding en verzorging van de baby. Door vrouwen op te leiden tot assistent verloskundige kunnen ze ingezet worden als de verloskundige verhinderd is. De mensen zelf zijn al begonnen met klei van een termietenheuvel  stenen te vormen, die vervolgens als bakoven gebruikt worden. Zo leveren ze een bijdrage om hun ideaal te verwezenlijken.