Preek van de Week: Driekoningen

Een man vertelde mij hoe hij bezorgd is over de toenemende controle over het individu. Elk risico moet worden ingedamd. Vrijheid en eigen initiatief staan onder druk.
Een vrouw die werkt bij het Leger des Heils uitte haar zorgen over de rauwheid onder de bewoners op haar nieuwe afdeling. Zou ze daarin staande kunnen blijven?
Ten slotte een ex-verslaafde die mij berichtte dat hij geen middelen meer nodig heeft om de leegte te vullen. Een hogere macht had hem richting gegeven in het leven.

Drie ervaringen, broeders en zusters. Ze verwijzen naar drie valse koningen: controle-denken, bavianengedrag en middelen gebruiken tegen de leegte. CBM; controle, bavianen en middelen. Deze koningen zijn populair. Om orde en veiligheid te bereiken, is er steeds meer protocol. Dit mag niet en dat mag niet. Maar de willekeur en veranderlijkheid van de regels verraadt onzekerheid. De baviaantjes prikken daar doorheen, meestal mannen, die dwars tegen de regels ingaan om hun vrijheid veilig te stellen. Ook daar zit onzekerheid in. Want er zijn ook goede regels, die het samenleven mogelijk maken. De huilende derde, die lijdt onder controle en bavianengedrag, zet de deur open voor middelen die alles even doen vergeten. En zo worden verslavingen geboren.

De Drie Wijzen hadden ook zo hun onzekerheid. Er was ver weg een nieuwe koning geboren. In de sterren en in oude geschriften hadden ze daarvan vernomen. En ze gingen op weg. Ze lieten zich leiden door het licht. Ze gingen niet alleen maar ze gingen samen. Waar ze het licht uiteindelijk vonden was in Bethlehem. En het licht was evenmin alleen, maar samen met anderen.

Broeders en zusters, hoe gaan wij met de onzekerheid om in het Nieuwe Jaar? Openen wij onze ogen voor het licht of staren we ons blind op de duisternis? Gaan we alleen of gaan we samen met anderen? Vinden we het licht of blijven we ronddolen? Zowel het Feest van Driekoningen als het overlijden van paus Benedictus bewegen ons om te geloven in het licht van de wijsheid. Wij zijn in staat waarheid te vinden en uit te drukken. En waar mensen dat samen doen, begint de gerechtigheid. In dit vertrouwen zullen we elke 3e woensdag van de maand samen wat filosoferen. Het heet: Filosofisch uurtje. De 2e en de 4e woensdag bijbeluurtje, de derde woensdag filosofisch uurtje. Welkom! In de geest van de Drie Wijzen: Caspar, Balthasar en Melchior. Gezegend zij de wijsheid, voor allen en in allen. Amen.

Voorbeden:

Om wijsheid en kracht voor de herders van de kerk, dat zij Gods volk verlichten met het ware Licht. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders, om geloof in de vrijheid van de mens en de kracht van samenwerking. Laat ons bidden.

Voor hen die lijden onder controle of banaliteit van anderen, dat zij zich oprichten als zelfbewuste personen die kracht uitstralen. Laat ons bidden.

Voor hen die zoeken naar waarheid, dat zij – zoals de Drie Wijzen – samen met anderen op weg mogen gaan en vinden. Laat ons bidden.

Om zegen over het Jaar van Casteren in onze parochie, dat wij open staan voor wat de Geest ons wil zeggen en zo nieuwe mensen bemoedigen. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat hun harten mogen bonzen en wijd worden van vreugde. Laat ons bidden.