Ofschoon onze aandacht momenteel fors getrokken wordt naar de volksgezondheid, hebben christenen vandaag hun eigen focus: we gaan ons goed voorbereiden op Kerstmis.

De Advent is een mooie tijd, een tijd van verwachting en van hoop. Een spreekwoord zegt: ‘Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak.’ D.w.z. dat het verlangen een eigen vervulling brengt. Het zet ons in beweging.

Terwijl het land half op slot gaat, komen wij juist in beweging. Wij gaan proberen dichter bij Christus te komen, als mens. Een mooie leidraad voor de Advent komt uit de brief van Paulus aan de Thessalonicenzen: ‘Hij sterke uw hart, zodat gij onberispelijk zijt in heiligheid, voor het Aanschijn van God onze Vader, bij de komst van onze Heer Jezus met al zijn heiligen.’

Daar zit alles in. ‘Hij sterke uw hart.’ Juist omdat ons hoofd wordt belaagd door nieuwsberichten, belangrijk en onbelangrijk, heeft ons hart extra kracht nodig. Daar komt de liefde vandaan. En als de liefde verzwakt, verzwakt alles.

‘Zodat gij onberispelijk zijt in heiligheid.’ Tegenwoordig hebben we het meer over gezondheid, conditie, balans. Maar onze eerste roeping is de heiligheid, d.w.z. het kwade uit ons leven bannen. Kiezen voor het goede, waarbij ons geweten wel aangeeft welke kant het op moet.

‘Voor het Aanschijn van God onze Vader’. Ik vind dat een prachtige uitdrukking: het Aanschijn van God, zijn Gelaat. Ja, God ziet ons. De dwaas denkt dat er geen god is. Hij is zijn eigen god. De rechtvaardige zoekt juist Gods Aanschijn. Hij weet dat God niet alleen rechtvaardig is, maar ook barmhartig. Daarom is hij niet bang. Zoals het psalmvers zegt: ‘Goed is de Heer voor die op Hem vertrouwen’. In die geest heb ik het beeld van de Goede Herder, dat vroeger bij de preekstoel stond, in de kerk gezet. Het markeert het Jaar van de Biecht dat we in onze parochie beginnen. In 2022 zullen er pastorale initiatieven volgen.

‘Bij de komst van onze Heer Jezus met al zijn heiligen’. Ja, de Heer komt. Dat is enerzijds de thematiek van Kerstmis, maar ook van zijn Wederkomst. Jezus komt en Hij komt niet alleen. Hij komt mét al zijn heiligen. Een van die heiligen is Sint Nicolaas. Ik wens u een mooie viering toe van zijn feest. Maar ook hij inspireert ons om toch vooral Christus tegemoet te gaan.

‘Heft uw hoofden omhoog’, zegt de Heer zelf in het evangelie. Wat er ook gebeurt, laten we onze hoofden opheffen, met  hoop en verlangen. Amen.