‘Daarom is er blijdschap in mijn hart en jubelt mijn mond van vreugde.’ Deze woorden van koning David zou ik naar voren willen halen in dit feestelijke weekend.

Feestelijk omdat de kapel van Hapert is ingezegend door onze bisschop. Ook feestelijk omdat deze dagen verschillende gildes in de parochie St. Joris eren als hun patroon. Én feestelijk omdat we de 3e zondag van Pasen vieren. De paastijd is een blijde tijd. ‘Daarom is er blijdschap in mijn hart en jubelt mijn mond van vreugde.’

Veel van de psalmen zijn van koning David en het zijn eigenlijk liederen. Ze komen terug in de liturgie, liefst gezongen. Nu zijn er ook gelovigen die vinden dat er voortaan teveel gezongen wordt. Daar mopperen ze een beetje over. Sommigen blijven zelfs weg. Ik zou daar drie dingen over willen zeggen:

Op de eerste plaats zingen we niet omdat de pastoor dat graag doet. We zingen voor Gód en zingen is dubbel bidden. Vroeger werd er veel meer gezongen, toen de Mis nog in het Latijn was. De jaren na het Concilie zijn we meer een praatkerk geworden, met af en toe een liedje.

Nu zien we dat de kerk zich herneemt. Ook de vernieuwde liturgie wordt bij voorkeur gezongen. Dat bepaal ik niet, dat vraagt de kerk. Er worden graden van zang onderscheiden. Sommige dingen moeten altijd gezongen worden, andere als het kan en weer andere bij voorkeur. We doen het best aardig als parochie, al kan ik me voorstellen dat het wennen is als er meer gezongen wordt dan we gewend waren. Ik zou zeggen: niemand hoeft mee te zingen; het is vrij. De Mis duurt er nauwelijks langer van en denk er maar aan dat God wordt geëerd. Daar kunnen we toch moeilijk tegen zijn als kerkgangers.

Als we nadenken over de reden waarom zang de voorkeur heeft, dan mogen we stellen dat zingen het hoofd leeg maakt en het hart opbeurt. We komen vaak met zo’n vol hoofd naar de kerk, dat we daarvan moeten loskomen om echt te kunnen aanbidden. Want dat is toch het doel van de liturgie: God aanbidden, om zijn goedheid en zijn trouw. In katholiek perspectief is dat nog belangrijker dan de preek. Die is alleen een hulpmiddel om te komen tot aanbidding, tot het brengen van de hoogste eer. Door het zingen worden hart en hoofd verbonden, zoals bij koning David. Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft. En ik wil gerust een lied minder zingen, zo flexibel moet een pastoor zijn. Maar hij moet ook opkomen voor de lof aan God. Opdat er blijdschap is in de harten en vreugde in de monden. Amen, alleluia.

Voorbeden

Voor de herders van de kerk, dat er blijdschap is in  hun harten en dat hun monden jubelen van vreugde, zoals bij koning David. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders, dat zij zoals koning David hun verantwoordelijkheid verbinden met ontzag voor God en liefde voor de mensen. Laat ons bidden.

Ter ere van Sint Joris, die een voorbeeld is van moed en vertrouwen voor de gildebroeders en -zusters en voor alle gelovigen. Laat ons bidden.

Voor de kinderen die hun eerste communie gaan doen, dat er blijdschap mag zijn in hun harten en ook hún monden jubelen van vreugde. Laat ons bidden.

Voor de intenties van onze gemeenschap, voor de dopelingen,en onze dierbare overledenen. Dat zij voor altijd jubelen van vreugde. Laat ons bidden.