Preek van de Week

Preek van de Week

De Farizeeën hebben een groot probleem. Ze geloofden in het dogma dat zonde leidt tot ziekte. Maar hoe kon het dan dat een zondaar – Jezus – tot genezing bracht? Dat konden ze niet rijmen. Ze blijven de blindgeborene ondervragen maar ze komen er niet uit. Hij wel. En hij is blij met zijn genezing. En blij met Jezus.

Het klinkt misschien raar, maar dit prachtige verhaal brengt mij ertoe u aan te moedigen om een goede paasbiecht te spreken. Vergeet het suikerpotje, vergeet het schuifje. Een goede biecht is een ontmoeting met Jezus Christus, die de ogen van onze ziel opent. En dat maakt blij.

Wij hebben het dogma van de Farizeeën – dat zonde leidt tot ziekte –  achter ons gelaten, maar we hebben er een ander dogma voor in de plaats gezet: dat gezondheid belangrijker is dan de zonde. Het maakt niet veel uit wat je doet, als je maar gezond blijft.

Bij alle genezingen die Jezus deed, zei Hij: uw geloof heeft u gered. De genezing van de ziel brengt redding. Terwijl een lichaam dat genezen is uiteindelijk toch ook zal sterven. Wat is dan belangrijker? Natuurlijk willen we allemaal het liefste gezond oud worden, maar als gelovigen kijken we verder.

De Farizeeën legden teveel de nadruk op de zonde, maar te weinig aandacht hebben voor de zonde is net zo goed een dwaling. Het gaat om de Gulden Middenweg. En de poort van die weg is het sacrament van verzoening. Als we denken dat we zelf wel kunnen dealen met onze schuld, dan had Jezus niet hoeven komen. Nee, Hij is het die de last van onze schouders kan nemen. Dat kunnen wij zelf niet.

Er zouden veel minder mensen tobben en zuchten en naar de psycholoog gaan als ze zich wasten in de vijver van Siloam, d.w.z. als ze vertrouwden op Christus’ barmhartigheid. Hij wil geen andere mensen van ons maken, Hij wil de stenen uit onze rugzak halen zodat we lichter door het leven gaan, als kind van God. En zoals bij de Mis Jezus de stem van de priester gebruikt die zegt: ‘Dit is mijn Lichaam; dit is mijn Bloed’, zo ook bij het boetesacrament als Hij door de priester zegt: ‘Ik ontsla je van je zonden.’

Wie dit niet wil horen, is ofwel een heilige ofwel eigenwijs. We mogen het zelf zeggen. Als schaamte u tegenhoudt of twijfel, vraag de Heer dan dat hij een priester op uw pad zet die dat wegneemt. Een uit Postel of uit Reusel of die arme zondaar uit Bladel. Als we maar tot verzoening komen en het licht meer binnenlaten in onze ziel. Amen.

Voorbeden

Voor de herders van de kerk, dat zij zich heiligen om goede instrumenten van verzoening te zijn in deze tijd van genade. Laat ons bidden.

Voor de nieuwe leden van de Provinciale Staten en de Eerste Kamer, om wijsheid en kracht bij het vervullen van hun ambt. Laat ons bidden.

Voor de blinden, om heil en genezing, en een menswaardige behandeling als leden van de samenleving. Laat ons bidden.

Voor hen die ziende blind zijn, dat zij tot inkeer komen en hun ogen openen voor hun medemensen en voor de Heer. Laat ons bidden.

Om zegen over de communievoorbereiding en het vastenproject in onze parochie, dat wij het licht van het evangelie laten schijnen. Laat ons bidden.

Voor het welzijn van onze gemeenschap, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij het Eeuwig Licht mogen aanschouwen. Laat ons bidden.

 

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31