Preek van de Week

Preek van de Week

Een kort woord ter bemoediging, broeders en zusters, na zo’n lang maar mooi evangelie. Paulus vat goed samen wat de boodschap is: ‘God bewijst zijn liefde voor ons juist hierdoor, dat Christus voor ons is gestorven, toen wij nog zondaars waren.’

De Samaritaanse vrouw was geen lieverdje. Ze is heel wat illusies kwijtgeraakt in het leven. Dat maakte haar enerzijds een zondaar, maar anderzijds ook direct in de omgang met Jezus. Loze beloftes geloofde zij niet meer, na vijf gestrande huwelijken.

Directheid in de omgang met Jezus heeft voordelen. We zien het ook bij Petrus. Of bij Maria Magdalena. Zij drongen door tot de kern van Jezus’ zending: de verlossing van het kwade. Niets of niemand had hen daar vanaf kunnen helpen. Zou Jezus dat wel kunnen?

(Wij zullen alleen de volheid van communicatie met Christus bereiken als wij ook van het kwaad in ons af willen. Als wij het geloof hebben betere mensen te kunnen worden. Het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Geleerden hebben dikke boeken geschreven over de invloed van onze opvoeding, van onze biologische natuur en in de wirwar van informatie is de idee ontstaan dat het er in het leven niet om gaat het kwade te overwinnen, maar om jezelf te zijn. Dat kan bijvoorbeeld met een tatoeage of wat pepmiddelen, met je eigen muzieksmaak, kledingstijl, of iets radicaler: met een andere partner of zelfs in een ander lichaam. Als je maar jezelf bent.)

En Christus zit nog steeds bij de put. En Hij luistert naar de verhalen van mensen. En Hij ziet hoe vermoeid mensen raken van het cirkelen om zichzelf heen. En Hij probeert hun hart te bereiken zoals bij de Samaritaanse vrouw, niet om te oordelen maar om hun dorst te lessen met levend water en hun honger te stillen met de spijs van Gods wil.

En het lukt Hem, keer op keer. De voorbeelden en verhalen zijn talrijk. Wij die het water van de Heer drinken en de spijs van de Vader eten, kunnen niet diep genoeg beseffen hoe dankbaar we mogen zijn. Laat ons niet klagen, zoals het volk van Mozes deed in de woestijn. Maar onze lichamen ten dienste stellen van het Rijk Gods, opdat meer mensen de waterput vinden van de Heer. Het zal een feest zijn. Amen.

Voorbeden

Voor de kerk in Congo, dat zij door haar onderricht en haar goede zorgen veel mensen mag helpen. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders in ons land, om wijsheid en kracht bij het bevorderen van menselijke beschaving. Laat ons bidden.

Om zegen over de projecten van Stichting Mutoto, opdat het vertrouwen van jonge mensen niet geknakt wordt maar versterkt. Laat ons bidden.

Voor de vrouwen in onze parochie, dat zij zoals de Samaritaanse vrouw Christus beter leren kennen en zijn genade ontvangen. Laat ons bidden.

Voor het welzijn van onze gemeenschap, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij de vruchten plukken van hun zwoegen op aarde.

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen