Preek van de Week

Preek van de Week

We weten in geloof dat God sterker is dan het kwade, maar toch worden we telkens weer geschokt als het kwade zich manifesteert.

Jezus wilde zijn leerlingen bemoedigen voordat zijn lijden begon. Op de berg werd zijn heerlijkheid zichtbaar. Zij mochten er niet over praten, maar moesten het onthouden. Toen dat nodig was vergaten ze het, in de Hof van Olijven en daarna; de leerlingen vluchtten weg.

Vergelijk het met een gelukkige dag. Die koester je. Maar als je een kwaaie dag hebt, vergeet je het goede gemakkelijk. Dat komt omdat wij mensen zo intens in het nu leven. Het verleden en de toekomst lijken soms zo ver weg.

Wat dat betreft is Abraham een echte vader in het geloof. Hij ging weg uit zijn land op grond van Gods roeping. Hij kende zijn toekomst niet, maar hij gíng. Jezus zegt zelfs in het Johannesevangelie ‘Abraham juichte van vreugde bij de gedachte dat hij mijn dag zou zien; hij heeft hem gezien en zich verheugd.’ Dat gaat onze pet te boven; de connectie tussen Jezus en Abraham. Er zit zoveel tijd tussen, maar voor God is duizend jaren als een dag en een dag als duizend jaren. Dat geldt ook voor de gelovige.

Daarom is het zo raar dat sommigen gelovigen een nieuw geloof willen aannemen, alsof de Kerk eeuwen lang heeft gedwaald en nu het licht ziet. Die aanname maakt dat elk nieuw geloof opnieuw onder de verdenking van mensenwerk komt te staat. Want wie zegt dat ze over 50 jaar niet weer anders denken dan wij?

Nee, wat in Christus is geopenbaard en doorgegeven door de apostelen en trouw bewaakt is door de Kerk van Rome, kunnen wij niet naar believen veranderen. Ook een paus kan dat niet. De heilige Vader kan dingen verduidelijken, preciseren, nuanceren, maar geen ander geloof brengen. Hij staat garant voor de eenheid in het geloof en de verankering in de goddelijke waarheid. Iets is niet waar omdat de paus het zegt, maar de paus zegt iets omdat het waar is. Het eerste is papisme, een overdreven gerichtheid op de paus. Het tweede is katholiek, nl. de paus als boegbeeld van het katholieke geloof.

Moge ons geloof sterk zijn, zoals dat van Abraham. En als wij geschokt worden door het kwaad, laten we dan denken aan de overwinning die Christus behaald heeft. In het nu kan het allemaal zwaar problematisch zijn, maar er is veel meer dan dat wij zien. Wie bij Christus blijft, is veilig. Hij houdt verleden, heden en toekomst bijeen. En die liggen in Gods hand. Altijd. Amen.

Voorbeden

Voor de paus en de herders van de Kerk, dat zij ongeschokt op de Heer vertrouwen naar het voorbeeld van Abraham. Laat ons bidden.

Voor de wereldlijke leiders, dat zij door dialoog en begrip de weg banen voor vrede en gerechtigheid. Laat ons bidden.

Voor de slachtoffers van de treinramp in Griekenland, dat zij die hun bestemming niet bereikten, wel mogen aankomen in het hemels Jeruzalem. En om troost en kracht voor de nabestaanden. Laat ons bidden.

Voor de kinderen in Congo die wij ondersteunen in de veertigdagentijd, om goede scholing en begeleiding voor een gelukkige toekomst. Laat ons bidden.

Voor het welzijn van de parochie, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij zich met Abraham mogen verheugen in Gods heil. Laat ons bidden.

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31