Preek van de Week

Preek van de Week

‘Uw licht moet stralen voor het oog van de mensen, opdat zij uw goede werken zien.’ Deze woorden van onze Heer zijn verrassend. Niet zozeer dat we moeten stralen. Dat zeggen wel meer godsdiensten. En ook mensen zonder geloof willen stralen, d.w.z. de hoop bewaren in een wereld vol zorgen.

Wat wel verrassend is, is dat er staat: ‘opdat zij uw goede werken zien.’ Hoezo? Moeten wij goede werken doen voor het oog van de mensen, opdat zij ons prijzen? Dat komt toch vreemd over. In Nederland al helemaal, waar iemand zijn hoofd niet te ver boven het maaiveld uit moet steken.

Als we goed lezen wat er staat, ontdekken we iets anders. Er staat niet dat wij goede werken moeten doen om gezien te worden. Er staat dat ons licht moet stralen. Dat licht is iets ander dan goed overkomen.

Het licht van goede werken is geen gewoon licht. Het is het licht van God. Als wij werken vanuit de Geest van God, dan wordt dat licht zichtbaar in onze werken. Het gaat niet alleen om het helpen oversteken van een oud vrouwtje of het geven van een gift voor een goed doel. Dat zijn goede dingen. Er komt ook wat licht vanaf, wat positiviteit. Maar het licht van God reikt verder. Het geeft uitzicht op de hemel. Het haalt de angst weg van de zinloosheid en de eenzaamheid in het menselijk bestaan. Mensen hoop geven op de hemel, dát gebeurt er als onze werken echt stralen.

Jezus zegt: Uw licht moet stralen voor het oog van de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is. Wanneer wij door onze werken mensen bewegen tot eer aan God, tot dankbaarheid en vertrouwen, dan verspreiden we echt licht. We kunnen er dan tegen onze goede werken gezien worden, d.w.z. dat Gods liefde erin zichtbaar wordt. Dát inspireert mensen en bouwt hen op.

En het zout? Waarvoor is het zout nodig waarover Jezus spreekt? Dat lijkt me te verwijzen naar een gezonde dosis zelfkritiek en humor. Wie alleen maar blij-blij het geloof verkondigt, die wordt niet gauw serieus genomen. Waar wie laat merken dat het hem ook wat kost, dat hij zichzelf kan relativeren en een beetje humor aan de dag legt aangaande de menselijke zwakheid, die wordt aantrekkelijker in zijn geloofsgetuigenis.

De Heer roept ons vandaag om zout der aarde en licht voor de wereld te zijn. Dat gebeurt door onze goede werken, vanuit ons geloof. Een geloof dat ruimte maakt voor af en toe een glimlach om de menselijke onvolmaaktheid. Amen.

Voorbeden

Voor de Kerk, dat zij zout voor aarde en het licht voor de wereld mag zijn, opdat wij de Vader verheerlijken. Laat ons bidden.

Voor de leiders van Europa, dat zij onze christelijke wortels herontdekken en benutten voor samenwerking met allen van goede wil. Laat ons bidden.

Voor de hongerigen, de daklozen en de naakten, dat wij ons niet afkeren van hun noden maar hen vanuit Gods ogen durven zien. Laat ons bidden.

Uit dankbaarheid voor de bijdragen die de parochie mocht ontvangen bij de Actie Kerkbalans, dat alle gevers door God gezegend worden. Laat ons bidden.

Voor de intenties van onze gemeenschap, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen , dat zij voor eeuwig mogen stralen als de sterren. Laat ons bidden.

 

 

 

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen