Preek van de Week

Preek van de Week

Wat zijn de woorden van onze Heer Jezus weer wijs… De zaligsprekingen. Bij het bijbeluurtje bleek dat iedereen door een andere zin werd aangesproken. Bijvoorbeeld, ‘Zalig de zachtmoedigen’. Iemand zei: Dat lukt mij nooit op eigen kracht. Of de zin over zuiverheid van hart. Iemand verbond dat met inkeer, afstand nemen om de dingen goed te kunnen zien.

De zaligsprekingen trekken ons aan maar ze stoten tegelijk af. Precies omdat we aanvoelen dat we het alleen niet voor elkaar krijgen om ze na te leven. Voor een deel hebben we al in ons waardoor we aangetrokken worden. En voor een deel moet God het in ons tot stand brengen. Samen met Hem kunnen we de zaligheid bereiken.

Dat is een heel ander geluid dan het geluid van de wereld. De wereld is vaak negatief gestemd. We kunnen wel van alles kopen, maar daarmee zijn we nog niet gerustgesteld. Wat kan er allemaal wel niet fout gaan? Even een zalig gevoel krijgen, dat kan nog wel. Maar een zalig leven leiden? Dat kunnen we ons maar moeilijk voorstellen.

Jezus is wat dat betreft optimistisch. En tegelijk realistisch. Willen we zalig leven, zullen we er niets voor over moeten hebben. Het vraagt de bereidheid om ons te bekeren. Niet wachten tot de wereld volmaakt is. Dan kunnen we blijven wachten.

Zelf spreken de eerste en de laatste zaligspreking mij in deze tijd extra aan. ‘Zalig de armen van geest’. Dat gaat over innerlijke eenvoud, je niet laten afleiden. En ook: niet bang zijn. Datgene wat voor jou belangrijk is, mág belangrijk zijn. Uiteindelijk verlangen alle mensen naar harmonie met God, naar het Rijk der hemelen.

Het woord ‘hemel’ wordt ook gebruikt in de laatste zaligspreking. ‘Zalig wanneer men u beschimpt’. Beschimpt worden is nooit fijn, maar altijd nog beter dan zelf beschimpen. Het nieuws laat zien hoe wij in een cultuur van beschimping/beschuldiging leven. Dit is niet goed en dat niet. Die deugt niet en die al helemaal niet. Het lastige is dat er altijd wel een kern van waarheid in zit. Mensen maken fouten. Alle mensen. De kunst is om iemand daar niet op vast te pinnen. Dan zijn we arm van geest. Niet de geest van beschuldiging zal ons gelukkig maken, maar de geest van begrip en vergeving.

Heer Jezus, help ons om arm van geest te zijn, ook als wij beschimpt worden. Laat het ons niet afleiden van U, die allen zalig wilt maken. Amen.

Voorbeden:

Voor paus Franciscus en zijn medewerkers, dat zij arm van geest mogen zijn in vertrouwen op God. Laat ons bidden.

Voor de politieke leiders, dat zij mogen hongeren en dorsten naar gerechtigheid, in dialoog met de samenleving. Laat ons bidden.

Voor hen die beschimpt worden, dat zij zich niet laten afleiden van het goede dat zij met Gods hulp kunnen doen. Laat ons bidden.

Voor hen die onzalig leven, dat zij tot inkeer komen en het licht van Christus toelaten in hun leven. Laat ons bidden.

Voor de kinderen in onze parochie, dat zij beschermd worden tegen angst en onverschilligheid, om gelukkige mensen te kunnen worden. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij de hemelse zaligheid mogen binnengaan. Laat ons bidden.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen

  • Geen evenementen