Onze missie is het om licht te zijn. Jesaja:  ‘Ik maak u tot een licht voor de heidenen, zodat mijn heil tot de grenzen der aarde zal gaan.’ Het product van het geloof is niet materieel maar spiritueel. We noemen het ‘heil’, genade. Om dat heil te kunnen zien, is er ‘licht’ nodig. Wie geen licht heeft, ziet geen heil. Eerst komt het licht en dan wordt het heil zichtbaar. Vandaar zegt Jesaja: ‘Ik maak u tot een licht voor de heidenen, zodat mijn heil tot de grenzen der aarde zal gaan.’

De functie om licht voor de mensen te zijn hapert momenteel in de kerk. We lijken eerder op een knetterend lampje dat het bijna begeeft. Daarom zien de mensen niet meer het heil dat God geeft. Af en toe is het licht, dan zien mensen even het heil, maar daarna wordt het weer donker. Kerstmis is zo’n moment, maar maandag is het al weer Blue Monday, grijs en grauw.

Zo dadelijk bid ik in de prefatie: ‘De kerk is spiegel van uw vriendelijkheid en wekt een blijde hoop in het hart van de mensen’.  Klinkt dat niet een beetje wrang;  de kerk als spiegel van Gods vriendelijkheid? In Rome is het momenteel niet echt gezellig. Ik gelóóf het wel, dat de kerk zo’n spiegel is – ik geloof in de heiligheid van de kerk – maar de spiegel is gebarsten. En mensen kijken niet graag in een gebarsten spiegel.

Wanneer wekt deze spiegel wel hoop? Bijvoorbeeld als Peerke Donders hem voorhoudt. We vierden zaterdag zijn gedachtenis in de liturgie. Het is niet moeilijk om te bidden: ‘De zalige Petrus Donders is spiegel van uw vriendelijkheid en wekt een blijde hoop in het hart van de mensen.’ In zijn leven werd de vriendelijkheid van God zichtbaar. Daarom, broeders en zusters, daarom blijft de spiegelfunctie van de kerk intact. Dankzij de heiligen en dankzij de inzet van vele goede christenen.

Iemand heeft ooit gezegd: ‘De kerk is zo vriendelijk als de pastoor vriendelijk is.’ M.a.w. wat mensen zelf in hun omgeving ervaren, is de bepalend voor hun beeld. Ik breid het gezegde graag uit: ‘De kerk is zo vriendelijk als de koster vriendelijk is.’ Of… de cantor of de secretaresse. En vriendelijkheid is niet softheid of gemaaktheid, maar de bereidheid om iets moois te geven aan een ander. Iedereen is namelijk de moeite waard om licht te ontvangen om het heil te kunnen zien, om Christus te leren kennen. Dat gaan we in 2023 weer proberen. Samen. En met de kracht van onze Heer Jezus Christus. Amen.

Voorbeden:

Voor de Kerk, dat zij in ieder van ons een spiegel van Gods vriendelijkheid mag zijn die een blijde hoop wekt in het hart van de mensen. Laat ons bidden.

Voor de wereldse leiders, dat zij die sterk zijn de nederigheid hebben om samen te werken met hen die zwak zijn, ten bate van het algemeen welzijn. Laat ons bidden.

Voor de eenheid onder de christenen, dat wij in onze bekommernis om de waarheid nooit de werking van de Geest onderschatten. Laat ons bidden.

Om roepingen tot het priesterschap en het religieuze leven, dat jonge mensen net als Peerke Donders het licht van Christus laten schijnen. Laat ons bidden.

Voor de kinderen die zich gaan voorbereiden op hun Eerste H. Communie. Dat zij door het licht van het geloof verblijd mogen worden Laat ons bidden.

Voor het welzijn van onze gemeenschap, voor de dopelingen en voor onze dierbare overledenen, dat zij het eeuwig licht mogen binnengaan. Laat ons bidden.