De Advent is een tijd van blijde verwachting. Niet zo streng als de vastentijd. Maar laten we eerlijk zijn, de tijd helpt ons niet echt om blij de Advent in te stappen.

De inbraak in de kerk van Bladel deed en doet pijn. Nog meer pijn is er in Hoogeloon, waar een jonge moeder op wrede wijze aan haar einde gekomen is. Een diepe wond in ons midden. En dan zijn er misschien ook nog dingen in jouw persoonlijke leven die op je drukken. Op school, thuis of op het werk. Hoe kan de Advent dan een tijd van blijde verwachting zijn?

Laat ik beginnen met een quote die ik van een goede vriendin kreeg. ‘The older I get, the more I realize that time doesn’t heal all wounds. There will be things in life that will always hurt or be tender. I am releasing the idea that I must get over things to find happiness. I can be happy and still have some things in my life that hurt.’

Deze wijze woorden zijn waarschijnlijk herkenbaar. Ze gelden voor iedereen, niet alleen voor christenen. Als we zoeken naar de specifiek christelijke vreugde, dan denk ik aan een woord uit de tweede lezing. ‘Bekleed je met de Heer Jezus Christus.’ Mooie kleren kunnen ons vreugde geven. Ze geven ook het gevoel: ik mag er zijn. Maar kleren slijten ook weer. Ze zijn niet sterk genoeg om blijvende vreugde te schenken. De kleren van Jezus slijten niet, d.w.z. Hij slijt niet. Hij maakt alles telkens nieuw. Leven als vriend of vriendin van Jezus is een blijvend avontuur. Ze versterken het gevoel in ons: ik mag er zijn, als kind van God. Hij helpt mij op de goede weg, met vallen en opstaan. Wat mij niet lukt, lukt Hem wel.

De kleren van Jezus aandoen in de Advent betekent ook, zoals Paulus zegt: geen zondige begeerten meer koesteren. Dat klinkt ineens zwaarder. Maar wie heeft geen kwaaie eigenschappen waar hij aan moet werken? Wie wil geen geen betere versie van zichzelf? En met de genade van Christus kan dat ook.

Als handreiking voor de Advent staan er suggesties op een blaadje over hoe je de Advent kunt maken tot een tijd van blijde verwachting. Niet door de ontkenning van wat jou pijn doet, maar door het vertrouwen dat er geluk op je ligt te wachten. En dat je door Christus zo mooi kunt zijn als je diep in je hart wilt. Kom, Heer Jezus. Wij verwachten Jou. Amen.

Voorbeden:

Voor de herders van de Kerk, dat zij zich mogen bekleden met Christus, ter bemoediging van de mensen. Laat ons bidden.

Voor de leden van ons kabinet en het parlement, dat zij zwaarden tot ploegijzers omsmeden en speren tot sikkels. Laat ons bidden.

Om zegen over het WK in Qatar, dat de ontmoeting van mensen en de sportieve prestaties broederschap brengen en begrip. Laat ons bidden.

Om zegen over de Advent in onze parochie, dat wij ondanks het lijden van de tijd de vreugde van het evangelie mogen ervaren. Laat ons bidden.

Voor onze persoonlijke intenties, voor de dopelingen en onze dierbare overledenen, dat zij de eeuwige vreugde mogen binnengaan. Laat ons bidden.