Preek van de Week

Preek van de Week

‘Jezus, denk aan mij wanneer Gij in uw koninkrijk gekomen zijt.’ Deze woorden van de goede moordenaar zijn een voorbeeld van écht gebed. Geen standaardwoorden van iemand die bidt uit beleefdheid, maar woorden die uit het hart komen. Uit een gekweld hart nog wel, dat verlossing zocht. Het hart van de goede moordenaar.

‘Goede moordenaar’ klinkt tegenstrijdig. We spreken ook van ‘Goede Vrijdag’. Als de liefde overwint, ondanks al het lijden, dan is iets altijd ‘goed’. Zo kan er ook sprake zijn van een goede dief, als hij zich openstelt voor de genade. God kan alles recht maken wat krom is, verzachten wat verhard is, genezen wat ziek is. De naam ‘Jezus’ betekent ook: God redt. Zijn Naam stemde overeen met wat Hij deed: redding brengen.

Sterker nog: Jezus is de enige die redding brengt. In de Handelingen van de Apostelen lezen wij: ‘Bij niemand anders is dan ook de redding te vinden en geen andere Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden’ (4, 12).

En wat hébben wij aan die redding? Lost het de stikstofkwestie op, de woningnood, het energietekort enz? Zitten wij wel te wachten op de redding van Jezus? Niet bewust, wel onbewust. Een groot deel van de problemen roepen we over onszelf af. We keren ons af van de Schepper omdat we het zelf beter weten. Maar we weten het niet beter. En dat weten we eigenlijk ook wel. We zien nl. dat de mens in het gedrang komt. De mens die gewoon wil werken, die een gezinsleven wil leiden, die af en toe rust nodig heeft en die er niet op zit te wachten voortdurend te horen hoe slecht hij bezig is. Ja, wij hebben Jezus nodig. Tegen het grootste kwaad helpt alleen het hoogste goed en dat is Hij.

Als wij samen bidden in de kerk, dan is de Heer Jezus in ons midden. Dat geldt ook voor het gezin. Samen bidden geeft licht en warmte. De goede moordenaar geeft ons het voorbeeld. Hij schaamde zich niet om in zijn naaktheid te bidden. En de Heer kleedde Hem met het paradijs. Laten wij ons ook niet schamen om thuis te bidden. Waar gebeden wordt daar gaat de hemel open. We hebben het nodig. ‘Jezus, denk aan ons, denk aan mij.’ En opnieuw zal er geantwoord worden, net als toen. Laat het onze gedeelde ervaring worden in de Advent. Waar meer wordt gebeden, wordt minder geleden. We hoeven dan onze problemen niet alléén op te lossen, maar met Hem die zo graag helpt: de Mensenvriend, onze Koning, de Heer Jezus Christus. Hem zij de eer en de liefde, vandaag, morgen en voor altijd. Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31