Het evangelie heeft in onze parochie de afgelopen dagen een bittere actualiteit gekregen. In de kerk van Bladel is ingebroken. Heilige vaten en voorwerpen zijn gestolen, ook mijn eigen kelk die uit de familie kwam. De respectloze en vernietigende kracht waarover Jezus spreekt in relatie tot Jeruzalem is een manifestatie van het kwaad. Ik wil de vernietiging van Jeruzalem door de Romeinen in het jaar 70 niet vergelijken met onze diefstal, maar geraakt worden in je heiligste overtuiging door geweld is wel een overeenkomst.

De joden hebben zich na 70 opnieuw moeten uitvinden, zonder tempel. Christenen in onze tijd die in het nauw gedreven worden, meestal verbaal maar soms ook fysiek, moeten zich ook een beetje opnieuw uitvinden. Jezus leert ons in het evangelie dat angst nooit de goede raadgever is. Het scenario dat de Heer schetst is niet mals: verwoesting, oorlogen, onlusten, ziekten, rampen en vervolging. Maar Hij prikt er dwars doorheen als Hij zegt: Wees niet bang! Vertrouw op Mij. Ik zal je bijstaan, met wijsheid en met kracht. Geen haar van je hoofd zal verloren gaan.

Den duvel kan veel kapot maken maar niet onze ziel. Daar woont God. Wij mensen zijn als eenheid van lichaam en ziel een prachtige schepping, een tempel voor de Heer, een woonplaats voor de genade. En daarvan is iedere kerk een afspiegeling. Een kerk laat zien hoe onze ziel kan zijn: kleurrijk, ruim, licht, rustig, schoon.

De reden dat mensen niet meer graag naar de kerk gaan is niet persé dat zij niet geloven, maar dat zij in een spiegel kijken en dan schrikken. Ze hebben innerlijk niet meer die schoonheid, rust, licht, ruimte en die kleuren. Als je ziel in vriendschap met God leeft, ga je in principe graag naar de kerk. Niet dat de kerk het paradijs op aarde is, maar waar de kerk is, daar is Christus. Hij die zegt: ‘Door standvastig te zijn, zul je overwinnen.’

We hebben het als kerk de mensen ook niet makkelijk gemaakt. In plaats van de kleuren in de kerk, is er op veel plaatsen de witkwast overheen gegaan. In plaats van ruimte, kwam er rommeligheid. In plaats van licht kunstlicht, in plaats van rust rumoer, in plaats van schoonheid kitsch. Voor een deel zullen mensen aangesproken worden als hun kerkgebouw goed verzorgd en smaakvol is. Maar goed, de meeste mensen komen niet in de kerk. Hun mogen wij buiten de kerk voorleven dat door ons christelijk geloof vriendschap met God mogelijk is en mooi, ja het allermooiste. Dat het zo sterk maakt, dat het alle destructieve krachten te boven gaat. Er is één God en Jezus is zijn Zoon. En wij kunnen door Hem vrienden van God worden. Voor altijd. Amen.