Wat zou Christus gezegd hebben als Hij de troonrede mocht houden op Prinsjesdag? Ik denk niet dat Christus dat had gewild, de leden van de Staten-Generaal toespreken in de Ridderzaal. Hij hield zich eerder afzijdig van politiek en geldkwesties. Maar een schaduwtroonrede, daar kunnen we over fantaseren. Zou die anders geklonken hebben dan wat we in de evangeliën lezen? Waarschijnlijk niet.

Het evangelie van vandaag sluit goed aan bij het debat over de verdeling van publiek geld. Een rentmeester scheldt schulden kwijt namens zijn heer. Het is makkelijker om geld van anderen uit te delen dan eigen geld. Vaak klinkt uit de mond van mensen die protesteren tegen politiek beleid: ‘En dat wordt betaald met ons belastinggeld!’ Waar we het niet mee eens zijn, daar willen we niet voor betalen. En toch gebeurt het. Het is nooit helemaal te vermijden.

Het zou aardig zijn als er in de kerk ook een troonrede was, bijvoorbeeld door de kardinaal, om een jaar vooruit te kijken. Zoiets hebben we niet, maar we hebben wel Paulus die in de tweede lezing goed samenvat wat de zending van de Kerk is en blijft: ‘God wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen.’ Dát is onze opdracht.

Het diepste fundament voor ons omgaan met geld, is de waarheid dat Christus ons heeft vrijgekocht. Niet met geld maar met zijn leven. Hij heeft de schuld betaald die op ons drukte. Hij sjoemelde niet met het bezit van zijn Vader, zoals de onrechtvaardige rentmeester. Christus was betrouwbaar, uit liefde voor de Vader en voor alle mensen. Daarom heeft Hij zoveel volgelingen.

Voor de wereld ben je interessant als je geld hebt. Voor de Heer is het interessanter of je betrouwbaar bent met geld, of dat nu veel of weinig is. Zoals onbetrouwbaarheid aards gewin kan geven, zo geeft betrouwbaarheid hemels gewin. Daartoe roept Christus ons op. Wees betrouwbaar. Geef aan God wat aan God toekomt en aan de keizer wat de keizer toekomt. En bovenal: Volg Mij! Laat je niet misleiden door de mammon die je niet kan redden. Maar gebruik de mammon ten goede, opdat je niet verloren gaat.

Als wij de ijver van de rekenmeesters van deze wereld zouden evenaren in gelovig opzicht, dan zouden wij zoals Paulus zegt: ‘onze handen kunnen opheffen in een geest van godsvrucht die haat en ruzie uitsluit.’ We hadden dan niet teveel en te weinig. Maar precies genoeg om van te leven. Amen.