Preek van de Week

Preek van de Week

H. Drie- eenheid 2022

Met Pinksteren hebben we overwogen hoe we door de H. Geest van God gaan houden en meer op Christus vertrouwen. De H. Geest legt niet alleen het geloof in ons hart maar wekt ook de liefde. Dat loopt parallel aan onze menselijke vermogens: ons hart en ons verstand. Zonder verstand is mijn hart blind. En zonder hart is mijn verstand koud. Hart en verstand hebben elkaar nodig, zoals liefde en geloof.

 

Vandaag, op het Hoogfeest van de H. Drie-eenheid, staan we stil bij de derde goddelijke deugd: de hoop. Liefde, geloof en hoop horen bij elkaar. Paulus vat het kernachtig samen in de Romeinenbrief: ‘De hoop wordt niet teleurgesteld, want Gods liefde is in ons hart gestort door de heilige Geest die ons werd geschonken.’ Maar, ofschoon het mooi klinkt, kunnen we het ook persoonlijk beamen? Worden we niet vaak teleurgesteld? In het gezin gaat het vaak lang niet zo goed als ik hoop. Op het werk blijft een stuk erkenning uit. Of op school blijf ik struikelen over bepaalde vakken. Met mijn gezondheid gaat het ook lang niet altijd goed. En ik krijg niet de helft voor elkaar van de dingen die ik wil doen. Hoezo wordt de hoop niet teleurgesteld? Iedere dag wordt die toch teleurgesteld? Zelfs als het gaat om de kerk of de parochie!

 

Als we geloven wat Paulus zegt, als we geloven dat God hem inspireerde toen hij schreef wat hij schreef, dankzij de H. Geest, dan kunnen we zeggen: Bij de dingen waarin ik teleurstelling ervoer, had ik misschien geen echte hoop. Misschien wel menselijke hoop. Die kan teleurgesteld worden. Goddelijke hoop wordt niet teleurgesteld.  Als ik mijn leven echt toevertrouw aan de Heer, als ik hoop op zijn goedheid, zijn kracht, zijn barmhartigheid en zijn rechtvaardigheid, dan zit ik altijd goed. Dan kan ik eigenlijk niet worden teleurgesteld. Zo bezien zijn de teleurstellingen in ons leven een reden om dieper te graven, naar een sterkere hoop. Hoop voor de ziel.

 

En zo mogen wij ook hoop hebben voor de wereld waarin wij leven. Al maakt het Westen een geestelijke crisis door, al zijn veel mensen teleurgesteld in wat de wereld te bieden heeft, het kan een aanleiding worden om dieper te graven. Wie zegt dat de wereld van nu niet zit te wachten op de H. Drie-eenheid, dat dat toch niet actueel is, die kan net zo goed zeggen dat wij geen geloof, hoop en liefde nodig hebben. En dat is hetzelfde als zeggen dat wij eigenlijk niks nodig hebben; dat we blindelings en harteloos kunnen verderleven. Nee, wij hebben geloof, hoop en liefde nodig. En de Vader, de Zoon en de Geest zijn de Bron van dat geloof, van die hoop en van die liefde. Geloofd en aanbeden zij de Heilige Drievuldigheid! Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31