Preek van de week

Preek van de week

Bij het huwelijk op vrijdag in de parochie, bracht de oma van de bruid de ringen. Ondanks haar hoge leeftijd was ze actief aanwezig. Alleen had ze niets kunnen horen van de gebeden en de preek. Dat stemde haar droevig. Niet kunnen horen maakt eenzaam. Je deelt dan niet volledig in de vreugde.

Jezus geneest in het evangelie een dove. Sterker nog: een doofstomme. Die kon zelfs niet uitspreken dat hij niet kon horen. Jezus zucht en zegt: ‘Effeta’. De zucht van Jezus wijst op de Adem Gods, de Ruach Adonai, door wie het leven weer gaat stromen. Tegelijk suggereert de zucht van Jezus teleurstelling. Hij werd moe van het ongeloof van de mensen. En misschien wist Hij ook al dat, ofschoon de dove horend werd – de horenden doof bleven. Wat gebeurt er namelijk? Na de genezing wil Jezus niet dat het verder verteld wordt. Maar de mensen luisteren niet. Ze roepen het overal rond. Hoort u wat dit zegt? Jezus opent de oren van een dove, maar degenen die kunnen horen luisteren niet naar wat Hij vraagt. Zij hadden eigenlijk moeten zwijgen, stom moeten blijven over het wonder. Maar ze gooien ze de plannen van Jezus in de war, die op zijn eigen subtiele wijze bezig was te openbaren wie Hij was. Vandaar wellicht ook de zucht van Jezus.

Zucht Jezus over ons, broeders en zusters? Wij hebben oren en de meesten van ons kunnen horen, al dan niet met technische ondersteuning. Wat is het hoogste waarnaar wij kunnen luisteren? Van wie willen wij de stem horen? Is het onze sportheld? Is het een muzikant? Een politicus? Een beroemde schrijver? Onze oren zijn gemaakt om het hoogste te horen. Het menselijk oor is prachtig geschapen. En toch luisteren we er vaak mee naar praatjes, onzin of erger: leugens. Onze oren dienen te helpen om de waarheid te horen, maar ze worden makkelijk een open deur voor onwaarheid.

Het hoogste wat de menselijke geest kan horen is het Woord van God, de waarheid. Hoeveel uur in de week besteden wij aan het luisteren naar Gods Woord? Hoe willen wij groeien in kennis van de waarheid als wij niet iedere dag een zin uit het evangelie tot ons nemen? Hoe kan een christen blijven horen, als hij meer uren luistert naar de stem van de wereld dan naar de stem van God? Ik zeg dit niet uit de hoogte. Ook ik drijf makkelijk af naar oppervlakkigheid. Het voordeel van mijn ambt is dat ik automatisch uitkom bij Gods Woord en dat doet zijn herstellende werk. Ook voor u is dat herstellende werk mogelijk. Het bijbeluurtje kan in dat opzicht een opstapje zijn. Laten we bidden. ‘Heer Jezus, zeg ook tegen ons: Effeta. Open onze oren voor uw Woord. En bescherm ons tegen onwaarheid en bedrog.’ Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen