Preek van de Week

Preek van de Week

Bij het bijbeluurtje vergeleek iemand Jezus met het joodse volk. Zoals de joden door de Rode Zee waren getrokken om te ontsnappen aan de macht van Farao, zo ging Jezus tussen de menigte door toen ze Hem in de afgrond wilden storten. Hij ging dwars door de golven van boosheid heen.

Jezus komt thuis in Nazareth. Hij heeft veel wonderen gedaan en nu willen ze in zijn oude stad ook wel eens wat zien. Maar het gaat niet. Het gaat helemaal fout. Zoals Jezus afstand nam tegenover zijn moeder en familie – ‘Mijn moeder, broeders en zusters, zijn zij de Wil van mijn Vader doen’- , zo neemt Hij ook afstand tegenover Nazareth. ‘Geen profeet wordt geëerd in zijn eigen vaderstad.’

De universele zending die Jezus had, stond niet haaks op het gewone leven in Galilea. Je kunt Jezus volgen als Nazarener, of als Jeruzalemmer, als Amsterdammer of als Bladelnaar. Waar stond de zending van Jezus dan wel haaks op? Op het ongeloof. Elders in het evangelie lezen we dat Jezus in Nazareth geen enkel wonder kon doen, vanwege hun ongeloof. Dát was er aan de hand in Nazareth; ze konden Jezus niet zien als Gods Zoon. Zo ketste de universele zending van de Heer af op het localisme.

Had Jezus het niet wat tactischer kunnen aanpakken? Met een paar catecheselessen zou hij de Nazareners misschien hebben kunnen overtuigen? De Heer hééft het tactisch aangepakt. Hij heeft gedaan wat de profeet Jeremia zegt: ‘Laat u door hen niet afschrikken; anders jaag ik u voor hun ogen de schrik op het lijf.’ Het feit dat Jezus zich niet liet koeioneren, dat hij niet onder de indruk was van het ongeloof en midden tussen de Nazareners door liep, dát was de belangrijkste les. Dat er op het kruisopschrift kwam te staan: Jezus van Nazareth, zullen zijzelf schandalig hebben gevonden. Maar eigenlijk was het de grootste eer… De Verlosser was in Nazareth opgegroeid.

Tenslotte, Paulus met zijn Hooglied van de Liefde. Het toont de achtergrond van de radicaliteit van Jeremia en van onze Heer Jezus Christus. En dat is de liefde. Ik ken mensen die wel zouden willen geloven, maar bij wie het niet lukt. Wat ik dan zeg, is: Bid. Bid om geloof. Bid om antwoorden. Wat een verschil zou maken is dat ze een ervaring kregen van Gods liefde. Bij de een komt dan vlug, bij een ander laat. Maar komen kan het bij iedereen. Al die mensen die het niet meer eens zijn met wat de kerk leert, binnen of buiten de kerk; ze zijn allen op zoek naar die liefde. Als ze met heel hun hart zouden bidden, konden ze die vinden. Laten we bidden dat meer broeders en zusters gaan bidden. Dan kunnen ook zij als het ware door de Rode Zee van ongeloof trekken. Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 april

Week 1

ma 1
di 2
wo 3
do 4
vr 5
za 6
zo 7
ma 8
di 9
wo 10
do 11
vr 12
za 13
zo 14
ma 15
di 16
wo 17
do 18
vr 19
za 20
zo 21
ma 22
di 23
wo 24
do 25
vr 26
za 27
zo 28
ma 29
di 30
wo 1
do 2
vr 3
za 4
zo 5
  • Geen evenementen