Wat doet de Heer vandaag in het evangelie? Hij gaat aan de oever van de Jordaan staan. Daar waar zondaars zich verzamelden om door Johannes gedoopt te worden. De Doper riep op tot bekering voordat de Messias zou komen. En ineens was Jezus daar, in de rij van zondaars. Onopvallend, bewust, reddend. En niemand had het in de gaten. Slechts enkelen hadden met Johannes de Doper in de gaten wat er gebeurde. De Zoon van God openbaarde zich als de Redder van de mensen. Hij ging onder water alsof Hij een zondaar was. Maar dat was Hij niet. Hij was de veelgeliefde Zoon van de Vader, in eenheid met de heilige Geest. Deze openbaring van God over zichzelf is een hoogtepunt in de heilsgeschiedenis. Nooit eerder was de H. Drie-eenheid zo duidelijk geopenbaard.

Pas na het lijden, sterven en verrijzen van de Heer, toen de verlossing volbracht was, stelde Hij het christelijk Doopsel in. ‘Gaat uit over heel de schepping en verkondigt het evangelie aan alle mensen. Doopt hen in de Naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest.’ Het Doopsel is voor altijd geldig. Het geeft een onuitwisbaar merkteken in de ziel. Zelfs als iemand zijn geloof verliest, blijft het Doopsel geldig. Als we dat vergelijken met een gemiddeld vaccin, dat een beperkte tijd werkzaam is, voelen we het verschil. Wat God doet, heeft blijvende kracht.

Een vaccin beschermt is tegen een ziekte. Het Doopsel beschermt tegen het kwade. Dat is groter. Daarom gaf Christus de doopopdracht aan zijn leerlingen, omdat Hij ons wilde beschermen tegen het kwade, tegen de eeuwige dood. Al krijgen we de beste medicijnen, al leven we gezond, al sporten we iedere dag, niets kan ons het eeuwig leven geven. Dat kan Christus wel. Hij zegt in het evangelie: ‘Wie gedoopt is en gelooft zal gered worden.’ Hoe kan dat? Omdat door het geloof en het doopsel het effect van de verlossing in onze ziel komt. Objectief is Christus voor alle mensen gestorven, maar subjectief moet die verlossing in iedere mens nog werkelijkheid worden.

De genade van de kersttijd maakt na vandaag plaats voor de gewone tijd. Omdat het Jaar van de Biecht is begonnen zal ik af en toe verwijzen naar dit sacrament. Het wordt ook wel genoemd ‘het tweede doopsel’. We worden erdoor gereinigd, waardoor we de vrede en de blijdschap van de kinderen Gods kunnen ervaren. Als we ons bezwaard voelen om over de drempel te komen, laten we dan een ogenblik denken aan Jezus die tussen de zondaars stond aan de oever van de Jordaan. Hij schaamde zich niet voor ons. Laten wij ons ook niet schamen voor Hem, als het erom gaat betere leerlingen te worden.

Amen.