Preek Oud- en Nieuwjaar

Preek Oud- en Nieuwjaar

Broeders en zusters,

De herders waren eigenlijk de eerste evangelisten. Zij mochten als eersten bekend maken dat Jezus was geboren, de Redder van de wereld.

Eerst haastten zij zich naar Betlehem. Daar zagen zij met eigen ogen wat hun gezegd was door de engel.

En dan staat er dat allen die hen hoorden ‘verwonderd’ waren. Blijkbaar waren Jozef en Maria niet alleen in de stal. Er waren meer mensen rond de kribbe. Dat is een mooi beeld van de Kerk: Jezus, Maria en Jozef met de mensen rondom hen.

Het is een les dat de hemel vaak de eenvoudigen kiest om het heil te aanschouwen. Ook in deze dagen nu namen circuleren van onze nieuwe ministers – de Heer zegene hen – is het goed om te beseffen dat het meeste licht niet persé van de hoogstgeplaatsten komt. God kiest zelf zijn mensen uit om het heil te verkondigen.

Daarom hebben wij eigenlijk geen reden om te zeggen: laat de verspreiding van het geloof maar aan anderen over. Daarmee zeggen we eigenlijk dat we helemaal niet zo blij zijn met wat we geloven. Anders zouden we het anderen toch gunnen?

En dan Maria… Als een zetel van wijsheid staat zij centraal. We noemen haar zo, omdat Christus de wijsheid in persoon is. En de schoot van Maria is zijn zetel. Vandaar, Maria zetel der wijsheid. Maar hoe bevoorrecht Maria ook was, hoezeer God haar ook had verlicht, toch luisterde zij aandachtig naar wat de herders vertelden. Zij bewaarde hun woorden in haar hart…

Dat is kenmerkend voor de wijze; hij doet niet alsof hij het allemaal al weet. Hij luistert naar woorden van waarheid, of ze nu uit een deftige of een eenvoudige mond komen. En God heeft ook gewild dat zijn wijsheid onder de mensen verspreid was, zodat niet één persoon alles wist maar de mensen elkaar nodig hadden.

We kunnen ons de vreugde van de herders voorstellen dat er naar hen geluisterd werd, zelfs door de Moeder van God, de H. Maagd Maria. Zij keerden al lovend en prijzend naar huis terug. Mogen wij in het Nieuw Jaar door de voorspraak van Maria ook wijsheid ontvangen om wijze woorden te kunnen spreken. Dan zal er ook naar ons geluisterd worden. Niet omdat wij het zijn die het zeggen maar omdat we de waarheid zeggen. Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31