Preek Eerste Kerstdag

Preek Eerste Kerstdag

Als Christus nu geleefd had, zou Hij dan corona hebben kunnen krijgen? Het antwoord is: ja. De Heer heeft heel ons mens-zijn gedeeld. Hij kende honger en verdriet, koude en pijn. In alles was Hij aan ons gelijk, behalve in de zonde.

Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond. Niet als een Griekse of Romeinse god die onsterfelijk waren, maar als één van ons.

Dat grote wonder vieren we met Kerstmis. De Zoon van God is mens geworden opdat wij kind van God zouden worden. ‘Aan allen die Hem aanvaardden, aan hen die in zijn Naam geloven, gaf Hij het vermogen kinderen van God te worden’, zegt Johannes.

Wat is dat, broeders en zusters, Christus aanvaarden? Normaal ‘aanvaarden’ we dingen die we niet leuk vinden, maar die toch moeten. Is Christus dan niet leuk? Nee, Christus hoort niet bij de categorie ‘leuke dingen’.

Van zijn volheid moeten wij ontvangen, genade op genade. Dat wil zeggen dat wij niet langer vol van onszelf kunnen zijn. Waar wijzelf in de weg zitten, kan geen genade komen. Waar wij ruimte maken, stroomt de genade.

Het lijkt of de ruimte voor de ziel momenteel gevuld wordt door dingen die veel belangrijker lijken: de natuur, gezondheid, werkgelegenheid, entertainment. En toch houden wij een keuze. Een keuze om tijd te maken voor de genade.

Begin uw dag met Jezus en eindig uw dag met Jezus en u zult zien dat er dingen veranderen. In uw karakter en in uw omgeving. Wie het licht van Christus toelaat, door gebed en bezinning, wordt zelf ook een licht. Weet wel, de duisternis zal u niet met rust laten. Maar u zult ook andere lichten ontmoeten. Licht zoekt licht, duisternis trekt duisternis aan.

Vandaar dat het woord ‘aanvaarden’ van toepassing is op het geloof in Christus. Wie het licht zoekt, aanvaardt dat het moeite kost. Het is een strijd. Wie die strijd aandurft, oogst vrede. Hij is nooit alleen, want Christus is met hem. Die vrede is ook voedingsbodem voor vreugde. Juist omdat er nu veel onzekerheid is, verliezen mensen hun vreugde. Het is psychisch zwaar voor ze. We mogen hen bijstaan met raad en daad. Maar ook met ons gelovig vertrouwen dat er geen duisternis zo diep is of Christus licht kan er schijnen, zolang wij op aarde zijn. Laten we leven als kinderen van het Licht. Met Kerstmis en in het nieuwe jaar 2022. Ondanks alles zal het toch weer ‘een jaar van genade’zijn.  Amen.

Deel dit bericht met uw bekende

Neem contact met ons op

Logo_PP

Recente Berichten

Parochiaan aan het woord

Parochie Agenda

2024 maart

Week 1

ma 26
di 27
wo 28
do 29
vr 1
za 2
zo 3
ma 4
di 5
wo 6
do 7
vr 8
za 9
zo 10
ma 11
di 12
wo 13
do 14
vr 15
za 16
zo 17
ma 18
di 19
wo 20
do 21
vr 22
za 23
zo 24
ma 25
di 26
wo 27
do 28
vr 29
za 30
zo 31