Pinksteren 2022

Pinksteren is een prachtig feest. Kerstmis is al mooi vanwege de geboorte van Onze Lieve Heer. En Pasen is het hoogtepunt vanwege de verrijzenis van Christus. Maar met Pinksteren, dan gaat het echt waaien. D.w.z. de Geest vervult onze ziel met zijn adem.

Wat betekent dat? Eigenlijk zijn de woorden van Jezus in het evangelie de sleutel: ‘Als ge Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.’ De liefde voor de Heer, die wekt de Geest in ons. Er staat niet geschreven: ‘Als ge mijn geboden onderhoudt, dan hebt ge Mij lief.’ Nee, hoe belangrijk de geboden ook zijn, religiositeit begint daar waar liefde opkomt. Liefde voor God.

Zoals een kind graag doet wat zijn ouders vragen als het van hen houdt, zo is het ook in ons geloof. Maar omdat God onzichtbaar is, gaan wij twijfelen. Is God er wel? Is Hij wel goed voor mij? Kan ik volbrengen wat Hij vraagt? Precies op dit punt komt de H. Geest ons te hulp. Hij overtuigt ons van de werkelijkheid van onzichtbare dingen, zodat wij toch de zekerheid krijgen die wij normaal via onze zintuigen krijgen. Daarom is de Geest ook de Geest van verstand. Hij verlicht ons verstand, zodat we niet blijven steken in wat de zintuigen ons bieden.

‘Als ge Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.’ Kom, heilige Geest, wek in ons die liefde. Dan zullen wij die andere stem kunnen weerstaan. De stem die zegt: ‘Als ge uzelf liefhebt, hoeft ge de geboden niet te onderhouden.’ Dat is toch voor velen het levensgevoel; dat wij pas vrij zijn als we ons niks van God en van zijn scheppingsorde aantrekken. Maar het is bedrog. De mens is niet voor zichzelf geschapen, maar voor iets groters: de eer van de Allerhoogste God en het welzijn van de allernaaste naaste. En ja, dat is spannend en soms moeilijk. We worden voortdurend geprikkeld om het geluk in onszelf te zoeken: in onze gezondheid, onze identiteit, onze prestaties.

We worden er moe van, van al die prikkels. Waarom moet de wereld ons eigenlijk voortdurend prikkelen? Omdat we anders uitkomen bij iets diepers. Bij iets dat niet te koop is, iets dat ons onafhankelijk maakt. Terwijl de wereld juist controle over ons wil. Wil de H. Geest dan geen controle over ons? Neen. De H. Geest heeft er zelf niets aan als wij tot liefde voor God komen. Hij wordt er niet rijker van. De Geest doet het voor ons en voor de Vader, opdat wij één zijn, door de Zoon. ‘Als ge Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden’, zegt Jezus. […] ‘En wij zullen tot Hem komen en verblijf bij hem nemen.’ Moge het voor ieder van ons zo zijn, dankzij de Trooster en Helper, de H. Geest, die in ons wil ademen, opdat wij leven. En liefhebben. Amen. Alleluia.