Petrusklepel (wk 13)

Ik zeg wel eens: ‘De Mis is het mooiste wat er is.’ Maar ik realiseer mij ook dat er mensen zijn voor wie de Mis zo ongeveer het ergste is. Daarom gaan ze alleen als het moet en dan nog met tegenzin. Ik zie daar twee redenen voor. De Mis is er in de loop der jaren niet mooier op geworden. Praten, praten, praten i.p.v. verstilling en goddelijke symboliek. Wie niet het gevoel heeft God aan te kunnen raken in de liturgie en ontzet te worden, die mist iets belangrijks. Maar het kan ook zijn dat mijn ziel het licht van God niet meer zo goed verdraagt. Dat licht schijnt nog steeds in de Mis, zij het dan bescheidener. Wie niet heeft leren genieten van de Mis, is nog niet klaar voor de hemel. De vreugde van het samen God prijzen moeten we als mens leren. Het is de poort naar de hemel. De Goede Week is liturgisch de mooiste week van het jaar. Ik hoop dat je het mee mag ervaren: met Jezus te lijden, sterven én verrijzen.

Pastoor Schilder