Petrusklepel

Maria Lichtmis komt eraan, 2 februari. Dat is echt het einde van de kersttijd. Op veel plaatsen laten ze de kerststal tot die dag staan. We vieren dan dat het kind Jezus in de tempel aan God werd opgedragen, zoals alle joodse jongetjes destijds. Bij Jezus was het anders. Toen Hij de tempel werd binnengedragen ging een oude profetie in vervulling, dat de Messias eens zijn heiligdom zou betreden. Jozef en Maria brachten een offer om hun zoon ‘vrij te kopen’. Dat hangt samen met de redding van de eerstgeborenen van de joden in Egypte, toen zij gespaard werden voor de Tien Plagen. Ofschoon Jezus als Gods Zoon van nature vrij was, liet Hij zich toch bevrijden. Hij wilde mens zijn zoals de anderen. Dat is ook hoe wij ons mens-zijn willen beleven, als iets dat ons verbindt met alle anderen. En toch hebben wij ook onze eigen roeping. Daar denken we in de Mis over na. En aansluitend eten we volgens een mooie traditie samen pannenkoeken. Welkom!
Pastoor Schilder